29 iulie 2021

Uzina unde se asamblează Piranha face pierderi an de an

Florin Jipa

Claudiu Năsui, ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului a anunţat, în urmă cu două zile, că Uzina Mecanică Bucureşti merge pe datorie.

Sursă foto: MApN

„Uzina Mecanică Bucureşti are capitaluri proprii negative (adică are mai multe datorii decât active). Doar anul acesta a mai făcut 6.7 milioane de lei datorii suplimentare la bugetul de stat şi face pierderi an de an,” a scris acesta pe o reţea de socializare.

Năsui a făcut anunţul în timp ce ne informa că l-a concediat pe administratorul „special” pentru privatizare al companiei.

La Uzina Mecanică Bucureşti se asamblează transportoarele 8x8 pentru Forţele Terestre Române, iar parte din banii plătiţi de MApN ar fi trebuit să ajungă la această companie, conform Acordului cadru nr. 02/801/2018 de furnizare a produsului „Transportor blindat pentru trupe 8x8” încheiat cu operatorul economic GDELS-Mowag GmbH, care prevede clauze pentru realizarea de operaţiuni compensatorii (offset) în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002.  

La data de 03.04.2018 a fost semnat acordul de compensare nr. 660/2018 între General Dynamics European Land Systems - Mowag GmbH şi Oficiul de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială/OCATS din subordinea Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (MEEMA).

Într-un răspuns primit de la Ministerul Economiei, în urmă cu mai bine de un an, ni s-a refuzat accesul la contractul de off set.

„Având în vedere solicitarea dvs., vă informăm că acordul de compensare semnat între O.C.A.T.S. şi compania General Dynamics European Land Systems - Mowag GmbH este un document confidenţial şi orice comunicare vizând acesta se poate face doar cu acceptul scris, în prealabil, al contractantului. Totodată, vă facem cunoscut că acordul de compensare reprezintă un document al dosarului operaţiunilor compensatorii iar potrivit prevederilor art.43 din OUG nr.189/2002, documentele cuprinse în dosarul operaţiunilor compensatorii sunt puse la dispoziţie doar autorităţilor publice interesate.”

Cu toate acestea, aceeaşi firmă, GDELS, când a încheiat un contract cu ministerul de resort din Spania, în valoare de 1,74 miliarde de euro, pentru 348 de transportoare blindate, a făcut publice informaţii relevante din acţiunile compensatorii, inclusiv firmele implicate şi numărul de locuri de muncă generate:

„GDELS-SBS va produce VCR 8x8 în locaţiile sale din Trubia şi din Sevilla în Spania, în colaborare cu ceilalţi membri spanioli din asociere. Membrii asocierii includ GDELS-Santa Bárbara Sistemas, Indra Sistemas, Sapa Placencia şi Escribano Mechanical & Engineering. Ministerul Apărării din Spania a dispus un Plan Industrial Naţional prin care participarea industriei spaniole nu trebuie să fie mai mică de 70% din totalul programului. Asocierea a fost înfiinţată pentru a se asigura că toate obiectivele şi nevoile operaţionale ale armatei spaniole şi ale Ministerului Apărării spaniol sunt îndeplinite pe deplin şi pentru a îndeplini cerinţele planului industrial al guvernului.

Participarea la programul GDELS-Santa Bárbara Sistemas va implica aproximativ 650 de angajaţi în mod direct şi 1.100 de angajaţi indirect.”

România a semnat majoritatea contractelor de achiziţii pentru tehnica militară fără compensaţii financiare pentru industria naţională de profil, dar şi atunci când acestea există, compania românească merge tot pe pierdere.