26 septembrie 2025

Singurele avioane de generaţia a şasea, J-50 şi J-36 din China şi B-21 Raider din SUA. Rusia şi Europa sunt mult în urmă, doar cu proiecte digitale şi machete

Florin Jipa

Este pentru prima dată în istorie când China ia faţa celorlalte ţări, inclusiv Statelor Unite, şi scoate un avion de vânătoare dintr-o generaţie următoare. J-50 a fost anunţat în dezvoltare încă din 2018 de către Shenyang Aircraft Corporation (SAC), iar în decembrie 2024 a avut primul test în zbor. Tot în decembrie 2024 a fost dezvăluit şi al doilea avion din generaţia a şasea, J-36.

Sursă foto: Mediafax

China păstrează secretul în legătură cu aceste programe şi sunt foarte puţine informaţii.

Astăzi a apărut una dintre cele mai clare imegini cu J-XDS de la Shenyang Aircraft Corporation (SAC), denumit şi în mod neoficial J-50. Conform TWZ, este un avion de luptă din a şasea generaţie, care nu prezintă cozi, vectorizare de tracţiune şi are un profil foarte elegant.

Are, de asemenea, caracteristici unice, în special suprafeţele sale de control pivotante în vârful aripilor.

J-36 este dezvoltat de Chengdu Aircraft Corporation (CAC) şi are o aripă deltă modificată, cu linii care se extind până în faţă, în timp ce secţiunea centrală a fuselajului, cel puţin partea de jos, aminteşte vag de J-20, spune TWZ. Este, de asemenea, singurul avion de vânătoare cu trei motoare.

Statele Unite tocmai ce au anunţat anul acesta dezvoltarea unui avion de vânătoare din generaţia a şasea, F-47, despre care se cunosc foarte puţine detalii, doar că este dezvoltat de Boeing, în cadrul programului NGAD (Next Generation Air Dominance).

Cu toate acestea, Statele Unite au două aeronave din generaţia a şasea, dar acestea sunt bombardiere strategice, B-21 Raider.

B-21 va putea să controleze „roiuri” de vehicule aeriene fără echipaj şi va dispune de opţiunea de a fi pilotat de la distanţă. Aparatul va dispune de echipamente de comunicaţii şi senzori atât de sofisticaţi care îi vor permite să acţioneze ca un centru de reţea critic în interiorul viitorului mediu informaţional/operaţional de luptă aeriană, unde sistemele de armament vor fi interconectate şi vor face schimb de informaţii privind situaţia operaţională, ameninţările descoperite, date despre ţinte, etc.     

Costul iniţial al unui B-21 a fost estimat la 553 mil. $, iar plafonul maxim acceptat poate atinge 652 mil. $. Ultimul avion B-21 Raider, din cele 100 planificate a fi construite, va fi livrat în 2032.

Alte ţări au doar în dezvoltare avioane de generaţie a şasea

Franţa, Germania şi Spania lucrează la Future Combat Air System (FCAS/SCAF), numit şi viitorul avion european de generaţia a şasea, care ar urma să înlocuiască aeronavele Rafale şi Eurofighter Typhoon începând cu 2040, dar sunt multe blocaje între cele trei ţări.

Regatul Unit şi Italia au lansat programul Tempest, la care s-a alăturat şi Japonia. Primul avion ar putea fi construit pebtru teste după 2027.

În declaraţiile oficialilor ruşi a fost amintit proiectul Moscovei pentru generaţia a şasea, MiG-41, care ar trebui să înlocuiască MiG-ul 31, dar au apărut doar imagini digitale, nimic oficial concret.