13 decembrie 2019

Serviciul de Informaţii ceh face public raportul pe 2018. Două state sunt nominalizate

Liviu Ioniţă

Serviciul de Informaţii ceh (BIS) a făcut public, recent, raportul anual de activitate, acesta fiind, potrivit directorului general al Serviciului, Michal Koudelka, „o modalitate de comunicare destinată oferirii unei imagini imparţiale asupra structurii de intelligence”. Nu şi oferirii de informaţii secrete, dat fiind caracterul neclasificat al materialului. Dar chiar şi aşa, consideră Koudelka, în condiţiile în care lumea vrea să ştie unde se duc banii, raportul poate reprezenta un instrument de încredere fără de care serviciul de informaţii nu poate funcţiona pe deplin în situaţia de securitate globală de astăzi. Conform raportului, principalele obiective ale activităţii de informaţii în 2018 au fost activităţile desfăşurate de structuri ale Rusiei şi Chinei care ameninţă securitatea şi interesele cheie ale Republicii Cehe. Până aici, nimic nou. În raportul de activitate realizat cu un an în urmă, Serviciul de Informaţii ceh vorbea despre acelaşi obiectiv principal: activităţi de origine rusă sau chineză cu implicaţii asupra securităţii naţionale cehe. Şi totuşi, ce aduce nou raportul prezentat în noiembrie 2019?

Sursă foto: Mediafax

Este influenţat procesul decizional din Cehia de puterile străine?

Mai întâi, este relevant faptul că raportul cu privire la activitatea de informaţii pe anul 2018 scoate în evidenţă ca ameninţare semnificativă pentru securitatea Republicii Cehe, activităţile ostile ale puterilor străine, acele activităţi prin care actori statali şi non statali, străini şi interni, utilizând o gamă largă de metode, au încercat să slăbească instituţiile statului ceh, să influenţeze poziţiile oficiale ale statului.

Potrivit acestui raport, folosind pârghii economice, politice, militare şi informaţionale, puterile străine influenţează procesul decizional din Cehia în beneficiul lor strategic, exploatează imperfecţiuni aparente ale instituţiilor statului şi ale proceselor democratice (procesul legislativ, dezbaterile Parlamentului, procedurile administrative etc.) generând, astfel, aşa-numitele ameninţări hibride.

În tabloul general al ameninţărilor, importanţa cyberspaţiului a continuat să crească, iar Republica Cehă şi instituţiile sale au devenit ţinte ale mai multor campanii de cyberspionaj dirijate sau susţinute de o putere de stat străină.

Cine sunt acele puteri străine? Raportul precizează că principalele obiective ale activităţii de informaţii în 2018 au fost activităţile structurilor ruse şi chineze, BIS neidentificând activităţi ostile grave ale serviciilor de informaţii ale altor state, cu excepţia unor acţiuni ale serviciilor de informaţii iraniene.

În cazul Rusiei, principala ameninţare nu este constituită nici de elementele de intelligence, nici de activităţile de para-intelligence (sic!), ci de caracterul neconvenţional (hibrid) al operaţiunilor ruseşti îndreptate către cei pe care Moscova îi consideră, în principal, ca afectându-i securitatea: NATO şi statele sale membre.

Entităţile de informaţii şi non-informaţii pot schimba roluri şi funcţii şi, astfel, orice autoritate (sau agenţia sa subordonată) poate fi utilizată pentru operaţiuni de informaţii sau pentru acoperirea lor, având drept scop principal manipularea proceselor de luare a deciziilor şi a persoanelor responsabile pentru adoptarea acestora.

În conformitate cu strategia hibridă, ofiţerii de informaţii ruşi – membri şi colaboratori de la toate serviciile de informaţii ruse (informaţii externe - SVR, informaţii militare externe - GRU şi informaţii interne - FSB) - s-au străduit să stabilească legături şi să cultive o bază de influenţă prin apropierea de politicieni.

Numărul excesiv de personal al misiunii diplomatice ruse în Republica Cehă – care este menţionat şi în raportul anterior - rămâne o problemă de securitate pe termen lung şi creşte ameninţarea pentru cetăţenii cehi de a se confrunta, de a avea contact, cu un serviciu de informaţii străin.

Această prezenţă crescută a diplomaţilor ruşi a fost abordată şi de către mass media din Cehia (Deník N, Respekt). Potrivit warsawinstitute.org, Ambasada Rusiei la Praga a devenit un centru regional important pentru activităţile de informaţii ruse, instituţia diplomatică angajând de două ori mai multe persoane decât ar fi necesare într-o ţară precum Republica Cehă.

Presa a mai semnalat încă un aspect: Federaţia Rusă a administrat sute de apartamente din Praga deţinute de statul ceh, ca urmare a unei serii de tratate anterioare revoluţiei de catifea. Acestea sunt disponibile pentru utilizare de către diplomaţii ruşi, doar că – în conformitate cu ancheta jurnalistică de la începutul anului, a cotidianului ceh Deník N - mai multe dintre ele sunt, de fapt, închiriate către terţi, iar altele sunt listate pe site-uri turistice, cum ar fi bookings.com.

Cel responsabil de realizarea schemei ar fi Alexander Terentiev, un angajat al ambasadei, iar, pentru chirie, sunt preferaţi cetăţeni kazahi şi uzbeci.

Misiunea diplomatică rusă este interesată de comunitatea rusă din Cehia. Prin colectarea informaţiilor şi construirea reţelelor de influenţă, structurile de stat ruse au încercat să mărească ascendentul asupra acelor entităţi constituite din compatrioţi care simpatizează cu actuala reprezentare politică rusă, marginalizându-i pe cei anti Kremlin.

Un element nou în raportul din noiembrie este referirea la Ucraina. Timp de mai mulţi ani, Rusia a făcut eforturi să creeze şi să alimenteze, în ţările-ţintă, tensiuni sociale legate de anumite subiecte care, în final, afectează întregul echilibru de putere. Utilizarea acestei practici s-a intensificat după anexarea Crimeei în 2014. În 2018, Republica Cehă a fost una dintre scenele de derulare a activităţilor subversive ale structurilor statului rus îndreptate împotriva suveranităţii politice a Ucrainei şi a integrităţii sale teritoriale. Aceste activităţi au prezentat semne de măsuri active.

Activişti cehi care simpatizează cu politicile guvern rus. Doar atât?

Operaţiunile de influenţă ale Rusiei şi susţinerea intereselor ruseşti în detrimentul intereselor cehe au fost sprijinite de activişti pro-ruşi, implicaţi în răspândirea dezinformării, ceea ce a reprezentat cea mai gravă ameninţare la constituţionalitatea Republicii Cehe în 2018. Termenul de activişti pro-ruşi nu se referă la toţi indivizii cu atitudini pro-ruse, ci la persoane care, prin activităţile lor, în mod voit sau involuntar, ajută direct o putere străină. În ultimii ani, activişti pro-ruşi s-au opus ordinii politice a Republicii Cehe şi apartenenţei sale la UE şi NATO mai intens, mai conceptual şi mai sistematic.

 În activităţile lor, aceşti activişti participă la promovarea subiectelor care sunt fabricate sau susţinute de o putere străină, servesc interesele unei puteri străine şi pot pune presiune asupra reprezentanţilor politici, a sistemelor sau proceselor decizionale.

Activiştii pro-ruşi – care se pot regăsi în diferite asociaţii, unele partide politice, indiferent de ideologie, mass media etc. - sunt motivaţi de afinitatea ideologică, de admiraţia faţă de regimul preşedintelui Putin sau de adoraţia la adresa Rusiei, iar unii dintre ei  au legături directe cu structurile statului rus sau sunt direcţionaţi de serviciile de informaţii ruse.

Potrivit jurnalistului Ondřej Kundra (publicaţia Respekt), activiştii pro-ruşi, care simpatizează cu politicile actualului guvern rus, sunt adesea bărbaţi mai în vârstă, care au crescut în timpul comunismului şi au o afinitate naturală faţă de Rusia.

Kundra consideră că raportul BIS conţine informaţii noi şi anume referirea, pentru prima dată, la acele persoane care cooperează de bună voie cu serviciile secrete străine, nefiind doar … idioţi utili.

Organizaţii guvernamentale şi de securitate în vizorul spionajului cibernetic

În cooperare cu o organizaţie parteneră, BIS a intrat în posesia unor date potrivit cărora FSB construia în Cehia, sub acoperire, o infrastructură de comunicaţie şi sisteme de tehnologie a informaţiei.

Această infrastructură, parte a unui sistem mai extins, destinat să acopere operaţiunile FSB la nivel global, a fost distrusă, şi FSB a fost împiedicat să-şi ducă la îndeplinire acţiunile împotriva Republicii Cehe şi a intereselor aliaţilor.

În urmă cu un an, preşedintele ceh, Miloš Zeman, a criticat Serviciul de Informaţii pentru faptul că nu a dezvăluit niciun singur spion rus sau chinez în şase ani, contraintelligence-ul ceh fiind caracterizat drept incompetent.

Aceasta poziţie a şefului statului a generat atât reacţia mass-media, cât şi a BIS, care a precizat, la acel moment, că a oprit activitatea a zeci de ofiţeri de informaţii ruşi şi chinezi, refuzând să comenteze ori să dea detalii.

Revista săptămânală Respekt a susţinut că a obţinut informaţii în sprijinul celor afirmate de Serviciu, după ce a efectuat propria investigaţie pe termen lung în Republica Cehă şi Rusia.

Autorul investigaţiei, jurnalistul Ondřej Kundra, a făcut afirmaţii cu privire la un grup care a acţionat sub acoperirea a două companii IT private, desfăşurând operaţiuni de hacking în Republica Cehă. Grupul ar fi făcut parte dintr-o celulă internaţională de spioni ruşi mai largă (dintre care unii au obţinut cetăţenia cehă), care şi-a coordonat atacurile. Kundra susţine că deţine informaţii despre cum hackerii din China şi Rusia au reuşit simultan (fără să coopereze, însă) să intre în sistemul informatic al Ministerului de Externe.

Ulterior, în octombrie 2019, poliţia şi serviciile de informaţii din Cehia au anunţat anihilarea unei reţele de spionaj ruse, Michal Koudelka declarând că gruparea anihilată făcea parte dintr-o reţea creată de Rusia în mai multe state europene, suspiciunile îndreptându-se către serviciul rus FSB.

Raportul BIS menţionează că, în 2018, a fost efectuată o anchetă privind compromiterea reţelei neclasificate a Ministerului Afacerilor Externe. Pe baza informaţiilor obţinute, este foarte probabil să fi fost o campanie rusă de cyberspionaj. Autorii atacului au compromis mai multe calculatoare, au încercat să utilizeze escaladarea privilegiilor şi tehnica mişcării laterale şi să-şi asigure un acces permanent la sistemul atacat.

Escaladarea privilegiilor constă în tehnici folosite pentru a obţine permisiuni de nivel superior pe un sistem sau reţea. Escaladarea privilegiilor este actul de a exploata o eroare, o eroare de proiectare sau o supraveghere a configuraţiei într-un sistem de operare sau o aplicaţie software pentru a obţine acces ridicat la resurse care sunt protejate de o aplicaţie sau utilizator.

Mişcarea laterală se referă la diferitele tehnici pe care atacatorii le utilizează pentru a se răspândi progresiv printr-o reţea, în timp ce caută active şi date cheie, şi este de obicei cel de-al doilea pas al unui cyberatac.

Odată ce atacatorul are acces la un server vulnerabil într-o reţea, el aplică acest set de tehnici pentru a aduna informaţii din sistemele din reţeaua ţintă, pentru a obţine acces şi pentru a le controla.

 

În 2018, BIS şi-a informat beneficiarii autorizaţi şi despre cazurile de compromitere a conturilor de e-mail private aparţinând membrilor armatei cehe şi despre faptul că aceste conturi au fost, cel mai probabil, compromise tot de o acţiune rusă şi anume de campania de cyberespionaj APT28/Sofacy. Chiar dacă atacatorii nu au achiziţionat nicio informaţie clasificată, au obţinut acces la date personale.

Fancy Bear (cunoscut şi sub denumirile de APT28, Pawn Storm, Sofacy Group, Sednit, Tsar Team şi Strontium) este un grup rusesc de spionaj cibernetic, asociat cu agenţia rusă de informaţii militare GRU. Firmele de securitate SecureWorks, ThreatConnect şi Fireeye's Mandiant îl consideră ca fiind sponsorizat de guvernul rus.

Grupul, care vizează organizaţii guvernamentale, militare şi de securitate, în special din state transcaucaziene şi aliaţi NATO, este cunoscut, printre altele, pentru hacking-ul e-mailurilor în încercarea de influenţare a rezultatului alegerilor prezidenţiale din Statele Unite din 2016.

Activităţile chineze au ţintit perturbarea relaţiilor R. Cehă - Taiwan

Conform raportului Serviciului de Informaţii ceh complexitatea activităţilor chineze a fost comparabilă cu a celor ruseşti. Dar se precizează şi că, având în vedere distanţa geografică şi absenţa angajamentului militar istoric chinez în Europa, creşterea activităţilor agenţiilor de informaţii chineze reprezintă o problemă fundamentală de securitate.

Aceste activităţi – ale căror intensitate şi amploare au crescut în 2018 - constau în căutarea şi contactarea potenţialilor cooperanţi şi agenţi în rândul cetăţenilor cehi, în cyberspaţiu, Republica Cehă fiind, de asemenea, în centrul interesului actorilor care au legături cu structuri de stat din China.

Diplomaţii chinezi de carieră au continuat să recurgă la presiuni pentru a promova interesele Chinei.

Activităţile chineze au ţintit Academia cehă, organismele de securitate şi organele administraţiei de stat, BIS identificând un număr tot mai mare de invitaţii adresate cetăţenilor cehi pentru training, seminarii şi excursii în China.

Potrivit euractiv.com, raportul BIS a fost publicat la doar câteva zile după ce aktuálně.cz a dezvăluit finanţarea de către China a unui curs de propagandă la Universitatea Carol din Praga şi a unei călătorii în China pentru unii dintre cei mai buni studenţi ai săi. Ca răspuns la dezvăluiri, principala universitate cehă a decis să-şi închidă centrul ceho-chinez.

 

Aşa cum pentru activităţile ruse, un element de noutate al raportului este referirea la Ucraina, pentru zona chineză, materialul menţionează ca element semnificativ al activităţilor de informaţii în Republica Cehă, eforturile continue ale Beijingului de a perturba relaţiile politice şi economice Cehia-Taiwan. În 2018, reprezentanţii chinezi au depus eforturi maxime pentru a slăbi contactele Cehiei cu Taiwan.

Paragraful din raport referitor la Taiwan a atras atenţia şi lui Filip Jirouš, analist al proiectului Sinopsis (proiect implementat de asociaţia non-profit AcaMedia z.ú., ce îşi propune să prezinte evoluţiile din China şi impactul acestora asupra celorlalte state).

În opinia analistului, menţionarea ar putea avea legătură cu problema acordului, în prezent anulat, al oraşelor surori Praga-Beijing.

Oraşul Praga va semna un acord cu capitala Taiwanului, Taipei, privind cooperarea economică, de afaceri şi culturală, după ce, în octombrie, a reziliat acordul cu oraşul Beijing din cauza disputei privind nerecunoaşterea de către Praga a politicii One China.

Disputa dintre Beijing şi Praga a afectat relaţiile ceho-chineze care, oricum, nu se aflau la un nivel optim dat fiind că, în urmă cu un an, oficiul ceh de securitate informatică (National Cyber and Information Security Agency - NUKIB) a emis un avertisment referitor la produsele companiilor chineze Huawei şi ZTE.

Potrivit lui Filip Jirouš, China este din ce în ce mai interesată de Republica Cehă şi încearcă să influenţeze peisajul politic cu intenţia suprimării disidenţei chineze stabilite în Cehia.

 

Atât Rusia, cât şi China, mai sunt menţionate în raport şi în legătură cu armele de distrugere în masă. Deşi în Cehia acestea sunt excluse de la comercializare şi supuse reglementărilor legale, Republica Cehă se află în rândul ţărilor în care proliferarea este la un nivel ridicat, materialele şi tehnologiile aferente fiind la preţuri accesibile. Alături de alte ţări cu regimuri instabile şi represive, entităţi din Rusia şi China şi-au exprimat interesul pentru materiale militare, arme, explozibili sau componente speciale care pot fi găsite pe teritoriul Cehiei.

Reacţii interne

După publicarea raportului de activitate al Serviciului ceh de Informaţii, nu au întârziat să apară reacţii ale politicienilor şi funcţionarilor publici.

Purtătorul de cuvânt al preşedinţiei, Jiří Ovčáček, s-a referit la menţiunea din raport cu privire la prezenţa activiştilor pro-ruşi în rândul cetăţenilor cehi afirmând că etichetarea oamenilor cu opinii diferite ca informatori este inacceptabilă într-o societate liberă, iar BIS ar trebui să dezvăluie agenţii puterilor străine, dar să nu interfereze cu libertatea de exprimare.

De partea cealaltă, liderul formaţiunii politice TOP 09 (Tradice Odpovědnost Prosperita), Markéta Pekarová Adamová, consideră că guvernul nu este suficient de activ în problemele de securitate.

Politicianul consideră că şeful activiştilor pro-rusi se află la Castel, cu referire evidentă la preşedintele ceh, cunoscut pentru atitudinea pro-rusă. De altfel, s-ar părea că există o vendetă personală a preşedintelui ţării împotriva lui Michal Koudelka, directorul BIS, pe care refuză să-l promoveze, deşi a fost propus pentru a patra oară pentru gradul de general (warsawinstitute.org).

Ce spun cei doi … incriminaţi?

Dinspre Federaţia Rusă, care a negat şi în trecut afirmaţiile structurilor cehe de intelligence, este linişte.

În schimb, Ambasada Chinei a declarat (site-ul de ştiri Echo24, visegradgroup.eu) că raportul BIS repetă doar afirmaţii anterioare, iar materialul se bazează pe speculaţii unilaterale, fără să aducă dovezi.