01 august 2018

Serbia continuă înzestrarea şi modernizarea forţelor sale de apărare şi securitate

Monitorul Apărării şi Securităţii

Serbia optează pentru ”neutralitate militară” şi continuă să îşi dezvolte sistemul de apărare şi securitate pe această bază, în funcţie de analiza provocărilor, riscurilor şi ameninţărilor la adresa securităţii sale. Descurajarea ocupă un loc important în paradigma de apărare şi securitate promovată de Republica Serbia, context în care înzestrarea tehnică şi modernizarea armatei sârbe joacă un rol semnificativ. Între ţintele vizate pentru descurajare se numără puterea de la Priština. Simultan cu procesul de echipare şi înzestrare, autorităţile de la Belgrad sprijină industria naţională de apărare. Pentru achiziţii de armament şi tehnică militară, dar şi cooperare militară, în general, Belgradul va continua să caute atât parteneri din Est, cât şi din Vest.

Sursă foto: www.mod.gov.rs

Măsuri de înzestrare şi modernizare tehnică a Armatei Serbiei

 

Serbia este unul din statele formate în urma disoluţiei R.S.F.Iugoslavia (SFRJ), unul din liderii ”Mişcării de Nealiniere”, sub conducerea fostului preşedinte Josip Broz ”Tito”. Pe această bază, dar şi în urma experienţei negative cu NATO şi state membre ale NATO în procesul de destrămare violentă a SFRJ, mai ales după intervenţia militară a NATO împotriva R.F.Iugoslavia (în perioada martie-iunie 1999), în decembrie 2007, în parlamentul republican sârb s-a adoptat o declaraţie, în care se face apel la ”neutralitatea militară” faţă de blocurile militare existente[i]. Deşi mulţi analişti au evidenţiat că această declaraţie nu este un act de drept internaţional şi nu conduce la recunoaşterea internaţională a ”neutralităţii” statului sârb, toate conducerile de la Belgrad au respectat prevederea declaraţiei, referitoare la neaderarea la vreun bloc militar existent şi au utilizat-o ca bază pentru dezvoltarea colaborării militare cu toate statele interesate, din Vest şi din Est.

Ca o consecinţă a opţiunii de ”neutralitate militară”, autorităţile de la Belgrad au postulat necesitatea consolidării capacităţilor de apărare şi securitate, context în care un rol important se acordă industriei naţionale de apărare. Pe acest fond, Belgradul dezvoltă parteneriate în domeniul militar, tehnico-militar, economico-militar şi al securităţii, cu state membre ale NATO, dar şi cu state membre ale OTSC (mai ales cu F.Rusă şi R.Belarus). Un accent deosebit este pus pe achiziţii de tehnică şi executarea în comun de exerciţii militare.

Un efect concret al opţiunii de ”neutralitate militară” este susţinerea de către conducerea politico-militară de la Belgrad a procesului de înzestrare şi modernizare a Armatei Serbiei (Vojska Srbije/VS), atât cu sisteme de armament, tehnică militară şi muniţii din producţie autohtonă, cât şi prin achiziţii din străinătate.

Importanţa pe care o acordă conducerea de stat sârbă acestui proces este demonstrată atât de organizarea mai multor activităţi de testare a acestor echipamente (mai ales în ultimii doi ani), cât şi de mediatizarea acestor activităţi[ii]. Cel mai recent act în domeniu l-a constituit o activitate de prezentare, din 29.07.2018, de tehnică şi echipamente care vor intra în înzestrarea VS în cadrul proiectului ”1.500+”, care a cuprins inclusiv exerciţii practice şi trageri demonstrative cu muniţie de război. Mass-media sârbe au subliniat că este vorba despre o activitate executată la solicitarea expresă şi inopinată a preşedintelui Serbiei, Aleksandar Vučić[iii].

Activitatea de verificare din 29.07 s-a executat în poligonul ”Nikinci” al Centrului Tehnic de Testări (TOC), subordonat SMG al VS.

Personal din Brigada Specială a VS (Bg.Spc.) a desfăşurat exerciţii tactice cu mai multe categorii de tehnică şi a executat trageri demonstrative cu mai multe sisteme de armament. Angajaţi ai fabricii ”Zastava oružje” din Kragujevac au executat trageri cu puşca modulară construită în fabrică.

Au fost prezentate şi s-au executat trageri demonstrative cu armament de infanterie: puşca belgiană de asalt SKAR-L (în două variante, cu ţeavă lungă şi cu ţeavă scurtă), puşca automată M-21 cal. 5,56 mm, puşca automată modulară produsă de ”Zastava oružje” (M17, cal. 6,5x39mm/7,62x39 mm), arme Heckler and Koch 416 şi G36C, puşca cu lunetă M07 (cu repetiţie) ş.a.

Au fost prezentate muniţia de tip GRENDEL (cal. 6,5x39), sisteme de ochire mecanice şi opto-electronice, puşti-mitralieră belgiene etc.

S-au executat proceduri tactice cu autovehiculul de comandă şi cercetare ”KIV”, autovehiculul blindat ”Miloš”, autovehiculul blindat multirol ”Lazar 3”, sistemul autopropulsat de rachete de apărare aeriană ”PASARS 16”. A fost lansată şi o rachetă antitanc ”Maliutka.

La finalul activităţii, preşedintele A.Vučić a declarat că este mulţumit de cele demonstrate, apreciind mai ales activitatea personalului Bg.Spc., pe cel al fabricii din Kragujevac şi exerciţiile cu vehiculele blindate ”Lazar” şi ”Miloš”.

 

Proiectele ”1.500” şi ”1.500+” se referă la echiparea/înzestrarea (”într-o primă fază”) a 1.500 de militari din forţele de reacţie rapidă ale Armatei Serbiei[iv] cu sisteme moderne de armament de infanterie, tehnică de luptă, muniţii şi alte echipamente, urmând ca procesul să continue apoi pentru alţi 1.500 de militari. În paralel, sunt eforturi de modernizare tehnică a unor forţe din Ministerul Afacerilor Interne al R.Serbia[v].

Proiectele ”1.500” şi ”1.500+” se realizează atât cu concursul industriei sârbe de apărare[vi], cât şi prin achiziţii din străinătate. La 29.07, preşedintele A.Vučić a admis public că, într-o serie de domenii, Serbia nu are capacităţi adecvate pentru înzestrarea şi modernizarea forţelor sale de apărare şi securitate, astfel că se va negocia cu parteneri externi (pentru înzestrarea cu UAV-uri sau cu rachete de apărare aeriană[vii]), concomitent cu continuarea eforturilor autohtone (pentru dezvoltarea UAV-urilor ”Vrabac” şi ”Pegaz”, după modelul mini-platformei terestre robotizate ”Miloš”, produsă la compania din ”PPT Namenska” din Trstenik).

Activitatea de la ”Nikinci” din 29.07 merită analizată şi din alte motive:

  • a fost motivată de dorinţa comandantului VS de a se asigura personal de nivelul de pregătire şi capacitatea de luptă asigurată de noile sisteme de armament, tehnică militară şi muniţii (dezvoltate în cadrul celor două proiecte);
  • la activitate a avut acces presa, tocmai pentru a se prezenta situaţia reală;
  • s-a confirmat stadiul intrării în înzestrare a unor sisteme de armament, tehnică militară, muniţii, echipamente;
  • conducerea de la Belgrad a făcut precizări privind stadiul şi viitorul modernizării tehnice a VS[viii] şi unele din motivele pentru eforturile în domeniu.

La 29.07, preşedintele A.Vučić a afirmat că, la sfârşitul lunii octombrie sau începutul lunii noiembrie 2018, forţele aeriene sârbe vor avea operative opt sau nouă avioane MiG-29, au fost contractate nouă elicoptere H145M ”Airbus”[ix], se negociază achiziţia pentru VS a trei elicoptere de transport Mi-17 şi a patru elicoptere de luptă Mi-35.

Referitor la unul din motivele pentru adoptarea programului de modernizare tehnică, ce a atras atenţia analiştilor militari, Aleksandar Vučić a mai subliniat:

  • Serbia, în calitate de stat neutru din punct de vedere militar, este nevoită să facă eforturi mai mari pentru înzestrarea şi modernizarea forţelor sale de apărare[x];
  • principala raţiune a consolidării sistemului de securitate şi apărare al R.Serbia este descurajarea militară a unor potenţiali agresori[xi].

În context, este posibil ca declaraţiile preşedintelui sârb A.Vučić să fie şi un avertisment la adresa factorilor de la Priština (îndeosebi pentru premierul Ramush Haradinaj şi preşedintele parlamentului, Kadri Veseli), să renunţe la retorica de război pentru atingerea de obiective politice în cadrul ”dialogului” mediat de Bruxelles.

 Este de aşteptat ca puterea de la Belgrad să continue să susţină activitatea şi modernizarea industriei sârbe de apărare, ca şi înzestrarea şi modernizarea tehnică a forţelor din sistemul său de apărare şi securitate (armată, poliţie, jandarmerie etc.). Totodată, este probabil ca să fie mediatizate, prin exerciţii, trageri demonstrative şi prezentări de tehnică, realizările tehnice ale industriei naţionale de apărare şi stadiul înzestrării şi modernizării forţelor sârbe de apărare şi securitate. O primă ocazie mai importantă în acest sens ar putea fi vizita preconizată a preşedintelui rus, Vladimir Putin, în Serbia, pentru marcarea Zilei Victoriei în Primul Război Mondial (la începutul lunii noiembrie 2018). Merită subliniat că liderul sârb a încercat ca, la acest eveniment, să fie prezent şi preşedintele francez, dar este mai probabil ca vizita acestuia să aibă loc în luna decembrie, ca urmare a obligaţiilor din ţară ale preşedintelui francez, ocazionate de evenimentele din Primul Război Mondial, din luna noiembrie 1918.

Întâmplător sau nu, la 27 şi 28.07.2018, de pe aerodromul militar ”Batajnica” s-au efectuat primele zboruri cu unul din avioanele MiG-29 donate Serbiei de Federaţia Rusă în decembrie 2016, care sunt reparate şi pregătite, pentru introducerea în înzestrare în F.Aer. ale VS, la Uzina de Aviaţie ”Moma Stanojlović” din Batajnica, care este în subordinea Forţelor aeriene sârbe.

În efortul său de achiziţionare sau asimilare de sisteme de armament şi tehnică militară, Belgradul va căuta parteneri atât în Vest (statele membre ale NATO şi UE), dar şi în Est (F.Rusă, China).

 



[i] NATO şi, respectiv, Organizaţia Tratatului de Securitate Colectivă a Comunităţii Statelor Independente (OTSC).

[ii] În context, merită subliniat că la o activitate de acest tip, din 20.10.2017, ”Sloboda 2017”, a fost invitată şi o delegaţie rusă, condusă de ministrul rus al apărării, Serghei Şoigu, la activitatea propriu-zisă participând şi echipa (militară) rusă de acrobaţie aeriană ”Striji”.

[iii] Frecvent, acesta este prezentat cu titulatura de ”comandant suprem al VS”, deşi o astfel de funcţie nu există ca atare în sistemul politic şi de stat din R.Serbia. Preşedintele conduce VS, la pace şi la război (conform art. 17 al Legii Armatei Serbiei şi art. 11 al Legii apărării Republicii Serbia), îl numeşte şi eliberează din funcţie pe şeful SMG, ca, de altfel, pe toţi cei care ocupă funcţii de general în VS. Preşedintele ţării este cel care prezidează şi instituţia supremă în domeniul securităţii: Consiliul de Securitate Naţională al R.Serbia.

[iv] Brigada Specială din Pančevo, batalioanele de poliţie militară, companiile de cercetare din brigăzile de forţe terestre.

[v] Cu precădere a Jandarmeriei Serbiei şi a Unităţii Speciale Antiteroriste (SAJ).

[vi] Direcţionalul pentru dezvoltare este Institutul Tehnic Militar din Belgrad (VTI), cu concursul companiei naţionale pentru producţie şi comerţ cu tehnologie duală, Jugoimport-SDPR J.P.

[vii] A fost menţionată Franţa, eventual, cu rachete ”Mistral”.

[viii] Sistemele şi echipamentele prezentate se află în faze finale de testare, înainte de a intra în înzestrarea VS.

[ix] Iniţial, şase erau destinate VS, iar trei, ministerului sârb de interne (MAI), fiind posibilă modificarea, în sensul cinci pentru VS şi patru pentru MAI.

[x] Neavând sprijinul unei alianţe militare ca factor de presiune politică.

[xi] ”Vrem ca fiecăruia, care crede că Serbia i-ar fi o ţintă uşoară, să i se pună un nod în gât şi să înţeleagă clar că s-ar confrunta cu o rezistenţă dură şi mult mai puternică decât rezistenţa pe care ar fi luat-o în calcul în urmă cu 10 sau 15 ani.”

 

Surse:

http://www.mod.gov.rs/cir/12859/predsednik-vucic-nastavicemo-sa-ulaganjem-u-vojsku-srbije-12859

http://www.rts.rs/page/stories/ci/story/124/drustvo/3214690/novo-naoruzanje-na-vezbi-gadjanja-u-nikincima.html

http://www.rts.rs/page/stories/ci/story/1/politika/3214735/vucic-do-kraja-godine-najmanje-osam-ili-devet-migova-29-na-nebu.html

https://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2018&mm=07&dd=29&nav_category=12&nav_id=1424453

http://www.vs.rs/sr_cyr/vesti/D884AF73926211E8A2F50050568F5424/poleteo-prvi-mig-29-koji-je-prosle-godine-stigao-iz-rusije