15 februarie 2024

Senatul filipinez a aprobat un proiect de lege care indică faptul că toate insulele artificiale din zona economică exclusivă filipineză vor aparţine Guvernului din Filipine. Şi China a construit insule în regiune, pentru a-şi extinde zona economică exclusivă

Florin Jipa

Senatul filipinez a aprobat un proiect de lege care indică faptul că toate insulele artificiale din zona economică exclusivă filipineză vor aparţine Guvernului din Filipine, anunţă ABS News.

Sursă foto: Indo-Pacific News - Geo-Politics & Defense News

Proiectul de lege propus urmăreşte să clarifice întinderea geografică a domeniului maritim filipinez şi să clarifice competenţele legale pe care Filipine le poate exercita asupra unui astfel de domeniu maritim. 

O linie care indică faptul că toate insulele artificiale construite în zona economică exclusivă filipineză vor aparţine guvernului filipinez a fost aprobată pentru a deveni parte a proiectului de lege al Senatului privind zonele maritime din Filipine, care este deliberat în cameră.

China a construit insule artificiale în zonă, pe care le-a militarizat, în 2016, pentru a-şi extinde zona economică pe întreaga suprafaţă a Mării Chinei de Sud, în defavoarea altor state, precum Vietnam, Filipine, Brunei şi Malaezia.

În iulie 2016, un tribunal de arbitraj constituit în temeiul anexei VII la Convenţia Naţiunilor Unite asupra dreptului mării (UNCLOS) s-a pronunţat împotriva pretenţiilor maritime ale Chinei în arbitrajul din Marea Chinei de Sud. Tribunalul nu s-a pronunţat, însă, referitor la dreptul de proprietate asupra insulelor şi nici nu a delimitat graniţele maritime.

Comerţul din Marea Chinei de Sud este estimat la 3,37 trilioane dolari anual, ceea ce reprezintă o treime din comerţul maritim global. De asemenea, 80 la sută din importurile de energie ale Chinei şi 39,5 la sută din comerţul total al Chinei trec prin Marea Chinei de Sud.

Statele reclamante sunt interesate să păstreze sau să achiziţioneze drepturile asupra stocurilor de pescuit, explorarea şi exploatarea potenţială a ţiţeiului şi a gazelor naturale pe fundul mării din diferite părţi ale Mării Chinei de Sud şi controlul strategic al căilor maritime importante. Securitatea maritimă este, de asemenea, o problemă, deoarece litigiile în curs prezintă provocări pentru transportul maritim.

Nu doar China a construit insule artificiale în zonă, ci şi Taiwanul, Vietnamul, Malaezia şi Filipine, dar la o scară mai mică, aceastea nu le-a militarizat şi nici nu le foloseşte pentru a-şi extinde zona economică exclusivă.