România a cumpărat două nave „vânător de mine” britanice, la mâna a doua, HMS Blyth şi HMS Pembroke. Preţul este trecut la „secret comercial”
Florin JipaHMS Blyth şi HMS Pembroke, ambele nave Sandown Class Mine Counter Measure (MCMV), au fost vândute României, anunţă ukdefencejournal.org.uk. Prima dată, în 2021, fusese anunţat transferul unor astfel de nave către Ucraina. Preţul nu este specificat, fiind trecut la „secret comercial”. MApN nu a dezvăluit niciun detaliu despre achiziţie.
O navă a fost scoasă din uz în 2021, în timp ce a doua va fi retrasă la începutul anului viitor. Acţionând în numele secretarului apărării, Grant Shapps, navele au fost vândute de Autoritatea de Vânzări a Echipamentelor de Apărare (DESA), care dispune de vehicule, nave şi echipamente care nu mai sunt necesare Forţelor Armate ale Regatului Unit.
Navele sunt modernizate de compania Babcock, înainte să fie trimise României, mai anunţă sursa citată.
Fostele nave din clasa Sandown au o lungime de 52,5 m, cântăresc 485 de tone şi au o rază de acţiune de peste 2.500 de mile marine fără realimentare. Au la bord un echipaj de 40 de marinari, folosesc sonarul de înaltă definiţie pentru a căuta pe fundul mării mine şi explozibili pierduţi, care sunt apoi distruşi în siguranţă de echipele de scufundări ale navei sau de sistemul de eliminare a minelor ATLAS Seafox.
HMS Blyth, care a fost deja transferată Forţelor Navale Române, a fost lansată la apă pe 4 iulie 2000 şi a fost folosită la misiuni din Golful Persic şi Marea Baltică.
HMS Pembroke, care a fost lansată la apă în 1997, va fi scoasă din serviciul marinei britanice la începutul anului viitor, după care va fi transferată României.
Marina Regală Britanică înlocuieşte clasa de vânătoare de mine Sandown cu sisteme autonome de vânătoare de mine care operează de pe RFA Stirling Castle, noua „navă-mamă" cumpărată de DE&S ca navă comercială de la compania norvegiană Island Offshore, înainte de a fi modificată pentru rolul ei viitor. Acest sistem este mai eficient, mai ieftin şi nu pune viaţa marinarilor în pericol.
Conform armatei ucrainene, în Marea Neagră sunt plasate peste 400 de mine marine, majoritatea sunt vechi, din perioada sovietică, iar lanţul care ţine mina legată de ancoră se rupe des şi face ca minele să fie luate de curenţi. Au fost distruse peste 80 de mine, cinci de Forţele Navale Române, dar au fost avariate şi două nave în apele teritoriale româneşti, dintre care una militară, iar o mină a explodat în această vară la Costineşti.
România are o experienţă nefericită cu navele la mâna a doua din Marea Britanie, cele două fregate, Regele Ferdinand şi Regina Maria, nu au fost niciodată pregătite pentru luptă şi dotate cu sisteme de rachete antiaeriene şi antinavă, chiar dacă România a plătit, în urmă cu 20 de ani, mulţi bani pe ele, peste 130 milioane euro.
Achiziţia vine într-un moment delicat pentru marinarii militari, anul acesta MApN a anunţat că a anulat licitaţia pentru achiziţia celor patru corvete, după ce Naval Group a renunţat la contract şi Forţele Navale nu au fost dispuse să plătească în plus pentru Damen, compania clasată pe locul doi.
După achiziţia celor două nave vânător de mine din UK, Armata României intenţionează să cumpere pentru Forţele Navale două nave de patrulare a litoralului (ar urma să compenseze achiziţia celor patru corvete), să modernizeze cele două fregate britanice, chiar dacă sunt mai vechi de 40 de ani, dar să modernizeze şi trei nave purtătoare de rachete, care ar urma să primească sisteme NSM.
MApN a mai promis pentru marinari şi două submarine Scorpene, alături de două elicoptere Airbus.