Răspunsul grupurilor salafist-jihadiste la COVID-19: Daesh, HTS, al-Qaeda şi Talibanii
Andreea Stoian KaradeliFără nicio îndoială, pandemia cu care ne confruntăm a luat prin surprindere guvernele lumii, iar grupurile teroriste nu au reprezentat vreo excepţie. Ţinând cont de lipsa de birocraţie şi de capacitatea de adaptabilitate ridicată a acestor grupuri, teroriştii din mai multe spectre ideologice – de la salafist-jihadişti la cei de extremă-dreapta – au reuşit să transforme COVID-19 din ameninţare în oportunitate, folosind virusul drept o unealtă a strategiei lor de propagandă.

Săptămâna trecută, Centrul pentru Politica de Securitate de la Geneva (GCSP), a organizat cel de-al patrulea webinar concentrat pe COVID-19, Crizele Globale, Riscul Global şi Consecinţele Globale, dezbătând impactul pandemiei asupra grupurilor teroriste. Pentru o mai bună înţelegere a răspunsului acestor grupuri la COVID-19, am pregătit o prezentare succintă, care sublinia atât principalele elemente comune, cât şi tendinţele particulare ale diverselor strategii teroriste cu privire la pandemia curentă. Grupuri din mai multe spaţii ideologice au folosit COVID-19 drept o unealtă pentru a-şi valida retorica şi pentru a-şi consolida discursul urii, îndreptat către comunităţi şi etnii specifice. Propaganda extremistă a fost întărită de o varietate de metode de dezinformare, care includ inducerea în eroare, fake news, teorii ale conspiraţiei şi discursuri ale urii. Mai mult decât atât, înţelegând vulnerabilităţile guvernelor din jurul lumii, multe dintre grupurile analizate pentru raportul oferit Centrului pentru Politica de Securitate de la Geneva (care va fi publicat în săptămânile ce urmează) s-au dovedit a fi un apel către simpatizanţi de a executa atacuri.
Deşi se observă similitudini în majoritatea retoricilor şi metodelor, fiecare grup a răspuns în mod diferit la pandemia de COVID-19, plecând de la capacităţile fiecăruia şi de la circumstanţele locale. Ne vom concentra pe grupurile salafist-jihadiste şi pe exemple ale acestora cu privire la strategiile de răspuns la COVID-19, plecând de la documente originale şi de la conţinutul reţelelor de socializare, care au fost strânse şi analizate alături de colegii mei din cadrul Terrorism – Joint Analysis Group (T-JAG, parte a GCSP).
Răspunsul salafist-jihadist la COVID-19 conţine mai multe elemente care merită menţionate: întărirea retoricii religioase (Coronavirus este un ”Soldat de-al lui Allah”, material propagandistic Daesh), dez(informare) cu privire la sănătate/ sfaturi (Daesh, al-Qaeda, HTS, Talibanii), apeluri la executarea de atacuri teroriste şi la eliberarea militanţilor şi a familiilor acestora din închisori şi tabere din Irak şi Siria (Daesh), politizarea virusului (HTS şi Talibanii).
DAESH
Daesh a folosit, deja, ediţiile recente ale săptămânalului Al-Naba pentru a dezbate situaţia curentă şi a publicat îndrumări (bine) documentate, înainte ca multe dintre guvernele lumii să ofere vreo informaţie propriilor populaţii. În ianuarie, Al-Naba raporta că „o nouă boală răspândeşte moartea şi panica” în „China comunistă”. Iniţial, reacţiile de suport la adresa Daesh, care au venit înainte şi după prima declaraţie din timpul fazelor epidemice ale răspândirii virusului în China, au numit boala o pedeapsă la adresa Chinei pentru persecuţiile împotriva lui musulmanilor de etnie Uyghur. Pe 27 ianuarie, Quaraysh Media, care are este afiliată Daesh, a publicat un poster care evoca o persoană purtând o mască de gaz, în prim-plan, şi un oraş, în planul doi, în care apărea un text scris în limba engleză „China Coronavirus. A promise is a debt that we must not forget.”/„China coronavirus. O promisiune este o datorie pe care nu trebuie să o uităm”. În timp ce grupul nu a explicat semnificaţia „promisiunii”, este foarte probabil să aibă legătură cu răzbunarea pentru persecuţia Chinei la adresa musulmanilor Uyghur, din nord-vestul provinciei Xinjiang, despre care jihadiştii au tot vorbit în ultimii ani.
În timp ce virusul se răspândea în Iran, Daesh a subliniat că răspândirea bolii este o pedeapsă de la Allah pentru „adoraţia” musulmanilor siiţi. Linia retorică dezvoltată asupra COVID-19 a evoluat treptat în ritmul evoluţiei geografice a virusului. Deşi perceput ca un „soldat al lui Allah”, care a venit drept o pedeapsă pentru „guvernele trădătoare”, virusul este o ameninţare şi pentru membrii Daesh, iar ei au nevoie de ajutor de la Allah pentru a se proteja. Aparent, îndeplinirea misiunii sfinte a „jihadului” le poate oferi protecţia divină împotriva virusului. În timp ce multe grupuri de susţinere au dus mai departe prima poziţie a Daesh, avertizând asupra COVID-19 şi redistribuind informaţiile oficiale cu privire la metodele de protejare în faţa transmisiei, ideea că noul coronavirus este un „soldat al lui Allah” a persistat pe măsură ce virusul se îndrepta către Vest. Pe 9 martie, un simpatizant a publicat pe unul dintre grupurile pe care le monitorizăm fotografii cu luptători din provincia Africii de Vest în timp ce executau creştini, alături de un text care spunea „Acestea vor fi străzile Europei şi ale Statelor Unite ale Americii. Când coronavirusului va slăbi infrastructura şi economia voastră... Uitaţi cum coronavirusul afectează doar kuffar, rafidah şi murtadeen!”. De asemenea, într-o altă postare publicată pe 12 martie, un jihadist a scris „Coronavirusul vindecă inimile credincioşilor. Lăudat fie Allah... Corona este o pedeapsă divină. Uitaţi cine a fost cea mai afectată, China (atei aroganţi), Iran (şiiţi aroganţi) şi Italia (creştini aroganţi)”. Totodată, un simpatizant Daesh, care se află în spatele grupului „Greenbirds”, a postat o imagine cu coronaviusul, titrat „Soldatul lui Allah” şi un verset coranic: „ Şi nimeni nu cunoaşte soldaţii Domnului, în afară de El. (Al-Muddaththir 74:31)”.
Un alt element important care poate fi observat în retorica Daesh este descrierea pandemiei de COVID-19 ca o pedeapsă divină pentru victimele atacurilor aeriene ale coaliţiei din Baghuz, Siria, potrivit numărului 226 din Al-Naba. Într-un poster publicat de acest grup, pe 23 martie, în grafică se arăta virusul alături de bărbaţi în costume de protecţie, unul dintre ei luând temperatura altei persoane, o persoană moartă, întinsă pe jos, şi steaguri ale mai multor ţări, inclusiv SUA şi Italia, rupte. Un mesaj în arabă şi engleză spunea: „Corona: este rugăciunea oamenilor din Baghuz, pe care i-aţi ars de vii şi omorât, aşadar, culegeţi-vă roadele acţiunilor voastre”.
Obiectivul principal al grupării Daesh este să răspândească neîncrederea în guvern – inclusiv prin răspândirea dezinformării şi a informaţiilor maliţioase – în timp ce foloseşte evenimenele în plină desfăşurare pentru a sublinia perspectiva lor despre lume şi pentru a-şi valida predicţiile. Există trei piloni principali în propaganda Daesh cu privire la COVID-19: în primul rând, validarea retoricii ideologice cu privire la virus; în al doilea rând, asigurarea unei informaţii fundamentate în hadith cu privire la prevenirea în faţa transmiterii bolii (exemplu este un infografic numit Directive Sharia pentru prevenirea epidemiei); iar în al treilea rând, un apel la acţiune, pentru a profita de vulnerabilităţile cu care se confruntă mai multe ţări şi la executarea de atacuri („cel mai mare coşmar al duşmanilor”) şi eliberarea militanţilor, a soţiilor acestora şi a copiilor care sunt ţinuţi în tabere sau încarceraţi în Siria şi Irak. Situaţia din taberele din Siria şi Irak este, deja, destul de fragilă, semânând cu un butoi de pulbere, gata în orice moment să explodeze, când comunitatea internaţională este slăbită din cauza pandemiei şi prea vulnerabilă pentru a răspunde în mod eficient. Răspândirea virusului în taberele de detenţie din Siria şi Irak poate fi tipul de distragere pe care Daesh a căutat-o când a cerut membrilor săi să folosească această oportunitate pentru a elibera militanţii şi membrii ai familiilor lor din închisorile în care „sunt ameninţaţi de boală, adiţional oprimării”. Eliberarea oricăui număr de deţinuţi i-ar ajuta să îşi întărească din capabilităţile operaţionale şi încerce să anuleze ani de eforturi coordonate pentru controlarea grupului militant. Pe de altă parte, dacă aceste condiţii din tabere şi închisori se înrăutăţesc, iar virusul scapă de sub control, a lăsa să moară militanţii şi familiile lor nu va face decât să valideze progaganda extremistă.
HTS – Hayat Thrir al-Sham
Alt grup activ al coaliţiei jihadiste, activ în Siria este Hayat Tahrir al-Sham – HTS. Ministerul Sănătăţii Guvernului Salvării Naţionale (SG-Salvation Government – frontul civil pentru HTS) a început să ia măsuri preventive prioritar regimului Assad, printre care se regăsesc: distribuirea broşurilor cu informaţii despre prevenirea transmiterii, lansarea unui video informaţional şi a unor articole de către ministerul sănătăţii, imagini ilustrând ce trebuie făcut şi ce nu trebuie făcut pentru copii, conducerea unor activităţi de luare a temperaturii la punctele de trecere dinspre Turcia, sterilizarea şcolilor, moscheelor, clădirilor guvernamentale, şi a altor infrastructuri, lansând campanii de prevenire pentru IDP în zona rurală Idlib, din Aleppo, şi în zona controlată de guvernul turc, Afrin (unde SG are o prezenţă minimă), oferind lecţii despre coronavirus clericilor, organizând, împreună cu doctorii şi decanii colegiilor medicale forumuri pentru a explica strategia SG contra Covid-19 (cu participanţi care au respectat regulile de distanţare socială), închiderea magazinelor, construirea unor corturi de carantină pentru suspecţii purtători de virus, până în momentul în care aveau parte de testare adecvată, iniţierea de cursuri online prin videoclipuri Whatsapp pre-înregistrate (spre exemplu, prin reprezentanţii lor din provincia controlată de Turcia, al-Bab). Autorităţile au creat, de asemenea, un comitet de răspuns la urgenţă, pe 23 martie, pentru coordonarea în cadrul administraţiei, condusă de Abdullah al-Shawi, în numele preşedintelui SG. Din punct de vedere ideologic, faptul că HTS a ales ştiinţa în detrimentul religiei oferă o perspectivă interesantă cu privire la ceea ce reprezintă un grup islamist care abordează o strategie similară „statului”. Într-un raport lung de 4 minute, publicat de agenţia de presă Sham, o agenţie a Guvernului Salvării Naţionale din Idlib, cvasi-statul arată care sunt pregătirile împotriva COVID-19, construind preventiv un centru de carantină, distribuind informaţii către comercianţii locali, poze cu eforturile de dezinfectare ş.a. Imaginea HTS este a unei organizaţii chiar mai rezonabile decât bisericile din SUA, care au refuzat să se închidă în perioada pandemiei. În acelaşi timp, HTS nu are coerenţă în ceea ce priveşte mesajul liderilor din propria structură, unii dintre aceştia refuzând să se conformeze noilor norme.
Al-Qaeda
Al-Qaeda a părut tăcută la începutul crizei COVID-19, însă noua agenţie de presă a grupării – Thabat Media Agency – a publicat un articol scris de Khalid al-Saba’i, numit „Corona... Pedeapsă pentru opresori şi martirajul credincioşilor”. Articolul descrie musulmanii care au murit din cauza virusului drept martiri şi cere afiliaţilor al-Qaeda să profite de situaţia curentă, executând mai multe atacuri împotriva inamicilor. Al- Saba’i a descris noul coronavirus ca „un soldat” căruia Allah i-a dat drumul peste „sectele de necredincioşi”, care o să ducă la „colapsul politeiştilor şi a gardienilor lor”. Retorica seamănă astfel cu cea promovată de Daesh. Conştient că musulmanii sunniţi vor fi şi ei afectaţi de virus, al- Saba’i a declarat că cei care mor din cauza virusului „aşa cum Allah le-a scris” vor fi „martiri”. Autorul încurajează, de asemenea, luptătorii să menţină obligaţia religioasă a jihadului şi să fructifice potenţiala devastare provocată de pandemie pentru a „bate în cuiul final a coşciugului falsităţii”: „Anunţăm cu bucurie toţi Ahl al-Sunnah wal Jama’a, că sfârşitul politeiştilor şi al gardienilor lor se apropie. Aşadar, pregătiţi-vă, O Umah of Tawhid (comunitatea monoteismului), pentru a bate ultimul cui în coşciugul falsităţii şi pentru a continua cu asaltul, pentru ca pământul lui Allah să fie condus de Allah. În concluzie, am dori să subliniem că este absolut necesar pentru un musulman să se protejeze, din teama de a nu se infecta cu acest virus. Iar dacă o va face, aşa cum Allah a scris, şi este infectat şi moare din cauza asta, atunci el este un martir, cu voia lui Allah. Ne rugăm la Allah să protejeze toţi musulmanii de acest virus”. Asemenea organizaţiei Daesh, al-Qaeda a folosit materiale propagandistice pentru a cere simpatizanţilor să profite de această oportunitate pentru a lovi atunci când inamicii sunt vulnerabili.
Până acum, al-Shabaab este singura filială al-Qaeda care a comentat cu privire la pandemie, întrucât agenţia sa de presă Shahada a publicat materiale privind infectările din Africa, inclusiv în grupul originar din Somalia. Abdullah al-Muhaysini, un cleric jihadist cunoscut, stabilit în Siria, a publicat o declaraţie în care numea închiderea moscheelor din ţările musulmane drept „o greşeală”. Potrivit acestuia, COVID-19 a fost creat de Allah din cauza „faptelor demonice” şi a „imoralităţii”, criticând percepţiile vestice care declară că virusul este natural. A încurajat, apoi, musulmanii să nu respecte ordinele cu privire la închiderea moscheelor, întrucât rugăciunea este singura soluţie la acest virus. Cu toate acestea, Muhaysini a cerut, totuşi, celor care prezintă simptome să stea acasă, iar celor care merg la rugăciunea la moschee să poarte măşti. Ca un „compromis”, clericul a declarat că închiderea anumitor moschei este acceptabilă: „Opinia mea cu privire la închiderea moscheelor pentru adunări şi grupuri în ţările islamice din cauza coronavirusului! Cred că această decizie este o greşeală şi că nu ar trebui respectată de către ţările musulmane. Asta pentru că perspectivele vestice asupra coronavirusului sunt doar rezultatul unei perspective materiale!! Pentru ei, acesta este rezultatul unor factori de mediu complecşi, pentru care nu au o explicaţie realistă. Potrivit acestei perspective, prevenirea oricăror adunări este o soluţie, pentru că scoate din listă singurul motiv pe care îl au! Cât despre musulmani, virisul este o cauză materială, care vine din fapte legitime, şi este un verset din Domnul Lumilor, pentru a face ca rugăciunile Lui să fie de temut şi când (nu oferă suferinţă, ci doar un păcat) şi că (suferinţa şi corupţia) apare din cauza numărului de fapte demonice, imoralitate, lipsa reformelor şi a îndepărtarea de Domnul Lumilor”.
Talibanii / „Emiratele Islamice ale Afganistanului” (EIA)
Talibanii sau „Emiratele Islamice ale Afganistanului” (EIA), după cum se autonumesc, s-au dovedit a fi unii dintre cele mai vocali dintre grupurile care au răspuns pandemiei. Talibanii au publicat două declaraţii cu privire la răspândirea COVID-19. Într-una din ele, se adresau direct liderilor iranieni şi oamenilor, arătând solidaritate pentru cea mai afectată ţară din Orientul Mijlociu, cerând guvernului să fie atent la „frăţia islamică” şi la modul în care tratează refugiaţii afgani. Cealaltă scrisoare a cerut o abordare religioasă în tratarea COVID-19 şi s-au alăturat celorlalte grupări care au numit virusul „decretul lui Allah”.
Dincolo de declaraţiile oficiale cu privire la răspândirea COVID-19 şi la apelul către guvernul afgan pentru a proteja prizonierii talibani din închisori, aceştia au făcut şi nişte paşi mai pragmatici, precum organizarea unor tabere pentru a trata oamenii din teritoriile controlate. Imagini ale talibanilor arată că membrii lor păstrează distanţa socială, în timp ce poartă echipament protectiv, în acelaşi timp însă susţinând că pandemia este „trimisă de Allah, din cauza neascultării şi a păcatelor omenirii”. Talibanii au anunţat şi că vor construi centre medicale, inclusiv în zone precum provincia Paktika, după luni în care grupul a fost acuzat că a atacat centrul medical condus de guvern, în acelaşi loc. Această poziţie, alături de decizii precum căutarea unui ajutor de la agenţii de asistenţă medicală şi personal medical pe care îi vizau înainte, vine odată cu discuţiile cu privire la încetarea focului în zonele disputate cu guvernul afgan. Toate aceste lucruri ridică semne de întrebare cu privire la adevăratul motiv din spatele ajutorului oferit în combaterea COVID-19, care poate fi chiar instalarea unui sistem medical sau doar un efort cinic pentru a simula acest ajutor.
Concluzii
Grupurile teroriste au dovedit, încă o dată, că se pot adapta cu uşurinţă la orice context şi că pot transforma obstacolele sau ameninţările în oportunităţi. Materialul propagandistic publicat de aceste grupuri este extrem de periculos, putând ajunge la un public destul de larg, izolat, acum, la domiciliu.
