Polonia e cu ochii pe maşinile de luptă a infanteriei ARES de la General Land Dynamics
Andreea SoareProgramul de vehicule grele de luptă pentru infanterie al Poloniei intră într-o fază decisivă cu posibila implicare a unui nou concurent britanic. Conform Defence24, General Dynamics Land Systems UK (GDLS UK) propune platforma AJAX – în special varianta ARES – ca bază pentru viitorul IFV greu al Poloniei. Această propunere vine în timp ce ministerul polonez al Apărării Naţionale încearcă să accelereze implementarea acestui program strategic, conceput pentru a completa tancurile Abrams recent achiziţionate.

Secretarul de stat pentru apărare, Paweł Bejda, a confirmat într-un interviu că achiziţia trebuie să îndeplinească cerinţele operaţionale, într-un interval de timp restrâns. Discuţiile sunt în desfăşurare cu Grupul Polonez de Armament (PGZ), care evaluează mai multe căi tehnice. În timp ce o soluţie internă rămâne pe masă, un parteneriat strategic cu o firmă străină de apărare este, de asemenea, luat în considerare, mai ales dacă permite o producţie rapidă, încorporând în acelaşi timp elemente locale.
Potrivit Army Recognition, versiunea vehiculului ARES propusă pentru Polonia ar fi complet diferită de configuraţia pe care o are în prezent armata britanică. Acesta ar urma să fie echipat cu turelă ZSSW-30, dezvoltată pe plan intern de Huta Stalowa Wola (HSW) şi WB Electronics şi deja integrată în platformele Rosomak şi Borsuk. Turela are un tun automat Bushmaster Mk44S de 30 mm, o mitralieră de 7,62 mm şi două lansatoare de rachete antitanc Spike-LR. De asemenea, include sisteme avansate de imagistică optică şi termică, stabilizare a ţintei şi o arhitectură digitală deschisă compatibilă cu NATO. Cu această configuraţie, ARES ar fi transformat într-un IFV greu pe deplin capabil, proiectat să opereze alături de brigăzile echipate cu Abrams.
Şasiul ARES, derivat din platforma AJAX, păstrează caracteristici de bază, cum ar fi protecţie balistică modulară, mobilitate tactică şi scalabilitate de până la 42 de tone cu armură suplimentară. Alimentat de un motor diesel de 600 kW, vehiculul atinge viteze de până la 70 km/h cu o autonomie de funcţionare de 500 km. Integrarea turelei ZSSW-30 ar permite standardizarea logisticii în cadrul armatei poloneze şi ar creşte interoperabilitatea luptei, valorificând, în acelaşi timp, un sistem de control al focului deja în producţie şi serviciu pe plan intern.
Alte platforme luate în considerare includ vehiculul german Lynx, cel sud-coreean Redback, cel turcesc Tulpar, vehiculul american AMPV şi cel spaniol ASCOD. Includerea ARES bazată pe AJAX extinde domeniul competitiv. În afară de Tulpar, aceste variante sunt cele care ar fi prezentate şi României pentru programul de achiziţie de vehicule de luptă a infanteriei.
Deşi armata britanică nu a lansat încă o variantă IFV dedicată în cadrul familiei AJAX, designul modular al platformei permite această evoluţie.
Cu toate acestea, programul AJAX s-a confruntat cu dificultăţi tehnice semnificative încă de la început, în special în ceea ce priveşte vibraţiile excesive şi zgomotul din cabină. Aceste probleme au necesitat câţiva ani de efort de inginerie, inclusiv dezvoltarea de noi amortizoare hidraulice de către Piedrafita pentru a compensa limitările sistemului original de suspensie cu bară de torsiune.
