14 septembrie 2021

O aeronavă AN-2 care a transportat ţigări de contrabandă în România a fost capturată de poliţiştii de frontieră din Moldova

Andreea Soare

Poliţia de frontieră din Republica Moldova a intervenit, marţi dimineaţă, în apropiere de Hlinaia Mică, raionul Edineţ, pentru reţinerea unei aeronave AN-2, care a transportat ţigări de contrabandă, având ca destinaţie România, transmite deschide.md. Trei cetăţeni ai Ucrainei au fost reţinuţi.

Sursă foto: Poliţia de Frontieră Moldova/Facebook

Din primele informaţiile, avionul respectiv era utilizat pentru transportarea ţigărilor de contrabandă. Acesta a decolat de pe teritoriul Ucrainei şi avea ca destinaţie finală România, mai scrie deschide.md.

„Aeronava a survolat spaţiul aerian al R.Moldova şi a ajuns în România, iar la întoarcere a aterizat pe un câmp din Hlinaia Mică, raionul Edineţ. Am sesizat despre acest caz şi colegii din România, care urmează să stabilească unde au ajuns ţigările”, susţine şeful adjunct al IGPF, Daniel Martnos.

Martnos a mai declarat că, la faţa locului, poliţiştii de frontieră au depistat atât un vehicul cu combustibil pentru aeronavă, cât şi un tractor.

Potrivit şefului adjunct al IGPF, în acest caz ar fi implicat şi un contrabandist notoriu din Republica Moldova, care, după ce i-ar fi bruscat pe angajaţii IGPF, a dat fugit de la faţa locului şi a fost urmărit până în oraşul Cupcini, însă, din nefericire, poliţiştii i-au pierdut urma.

Şeful-adjunct nu a putut spune ce cantitate de ţigări ar fi transportat aeronava în România, însă presupune că ar fi vorba de cel puţin 100 de cutii.

Nu este pentru prima dată când o aeronavă ucraineană AN-24 trece ilegal în România fără a fi observată de Forţele Aeriene Române. Şi în urmă cu o lună, mai exact pe 7 august, MApN a trebuit să dea explicaţii pentru faptul că nu a reuşit să identifice pe radar o aeronavă de acelaşi tip care a trecut frontiera dintre Ucraina şi România.

Atunci, generalul (r) Ştefan Dănilă, fost şef al Statului Major al Apărării, dar şi al Forţelor Aeriene, a explicat de ce astfel de misiuni sunt greu de executat de forţele aeriene:

„La înălţime mică, un avion cu viteza avionului  AN-2 este dificil de descoperit, mai ales dacă zboară pe văi. Un avion care nu este declarat RENEGADE sau inamic (suntem pe timp de pace, nu există inamic!), nu poate fi doborât, conform legislaţiei internaţionale. Avionul este urmărit şi poate fi capturat la sol, după aterizare, dacă nu se apropie de vreun obiectiv sensibil, când ar putea fi declarat RENEGADE şi ministrul apărării ar putea sa ordone doborârea lui. Niciun avion de vânătoare nu poate efectua procedura ICAO de însoţire şi direcţionare la aterizare, în cazul unui avion AN-2, din cauza vitezei de zbor foarte mici. Aşadar nu se justifica o misiune cu F-16 împotriva unui AN-2.”