Mai poate vorbi SUA de „superioritate aeriană” când China are deja în aer două tipuri de avioane de generaţia a şasea? Cel mai spectaculos este J-36, cu trei motoare. Până la realizarea noului F-47, Lockheed Martin propune modernizarea F-35
Florin JipaDupă Al Doilea Război Mondial, Statele Unite au păstrat superioritate aeriană şi navală asupra principalilor rivali. Odată cu prăbuşirea URSS, la începutul anilor 90, părea că Statele Unite nu vor mai avea rivali şi aşa a fost pentru peste 30 de ani, dar ambiţiile Chinei de a deveni o forţă militară de nivel global schimbă acest lucru.
China a demonstrat că poate reduce handicapul faţă de SUA printr-o viteză nemaiîntâlnită pe timp de pace pentru extinderea producţiei echipamentelor militare.
Testele de zbor ale celor două noi modele de avioane de luptă de ultimă generaţie ale Chinei continuă în ritm alert şi oferă noi perspective asupra ambelor aeronave, provocând îngrijorări la Pentagon.
Cea mai recentă imagine a celui mai mare dintre cele două modele, numit în mod obişnuit, dar neoficial, J-36, oferă cea mai clară privire de până acum asupra evacuărilor pentru cele trei motoare şi un nou unghi în posibilul său cockpit cu două locuri.
Yesterday’s J-36 footages with less dramatic edits https://t.co/kX0e3zMnT2 pic.twitter.com/tT9tHp9TPt
— 東風 (@eastwind6699) April 24, 2025
Vederi suplimentare ale celui de-al doilea tip, denumit J-XDS şi J-50, arată configuraţia interesantă a compartimentului pe partea laterală a fuselajului imediat în spatele prizei de aer şi evidenţiază alte caracteristici distinctive, cum ar fi suprafeţele de control pivotante ale vârfului aripilor, transmite The War Zone.
Nu există informaţii oficiale despre cele două tipuri de avioane, câte modele au fost fabricate, câte vor fi achiziţionate în cadrul celor programe, tipuri de armament etc.
Deşi orice detalii noi despre J-36 şi J-XDS/J-50 continuă să atragă atenţia în mod special, ele reprezintă doar o parte din eforturile semnificative de dezvoltare a aviaţiei militare despre care se ştie că sunt în curs de desfăşurare în China, precum şi lucrări suplimentare care se presupune că se desfăşoară în afara ochilor publicului.
De exemplu, într-o bază care se presupunea închisă, Jining, au apărut imagini din satelit cu aeronave despre care nu se ştie nimic, dar este recunoscut aspectul unui avion de vânătoare stealth, care ar putea fi cel puţin de generaţia a cincea, despre care nu se ştie mai nimic.
Imaginea este din septembrie 2024 şi nu există nicio informaţie oficială despre aceste tipuri de aeronave.
Statele Unite au în dezvoltare aeronava F-47, de generaţie a şasea, iar preşedintele Donald Trump a dat de înţeles că ar fi cel puţin un prototip în construcţie.
Lockheed Martin susţine că avionul său de luptă F-35 Joint Strike poate furniza 80% din capacităţile avionului de luptă F-47 Next Generation Air Dominance, de la rivalul Boeing, la jumătate din cost.
Dacă va fi implementată această soluţie, va menţine F-35 relevant pentru deceniile următoare şi va oferi o alternativă la F-47.
Compania Lockheed Martin a pierdut în faţa Boeing licitaţia pentru avionul de generaţie a şasea a Pentagonului şi injectarea de noi tehnologii în F-35 ar reprezenta o soluţie atât pentru SUA cât şi pentru partenerii care au cumpărat deja F-35, printre care şi România.
