În competiţie cu companiile europene, firma americană TAG reconfirmă oferta făcută Guvernului bulgar
Monitorul Apărării şi SecurităţiiCompania americană The Armored Group (TAG) nu a renunţat la proiectul Ministerului bulgar al Apărării de dotare cu vehicule blindate noi. Chiar şi-a reconfirmat oferta făcută iniţial.
Ce prevede proiectul bulgar şi ce oferte au fost făcute?
În mai, companiaTAG şi-a declarat disponibilitatea de a participa la proiectul de modernizare a maşinilor de luptă destinate infanteriei, însă Ministerul bulgar al Apărării a refuzat oferta pe motiv că firma americană şi-a declarat interesul după ce proiectul a ajuns într-o etapă avansată.
Drept urmare, la începutul lunii august 2019, ministrul bulgar al apărării a anunţat că a invitat patru ţări europene pentru formularea de oferte pentru vânzarea / achiziţia a 150 de vehicule blindate. Cele 150 de vehicule blindate vor intra în dotarea unor unităţi de nivel batalion. Din cele 150 autovehicule blindate, 90 se doresc a fi 8X8 destinate subunităţilor luptătoare, iar 60, care vor fi destinate subunităţilor de sprijin şi logistice, se doresc a fi 6X6 sau 4X4.
Proiectul bulgar este finanţat cu 1,464 miliarde leva (apx. 837 milioane dolari sau 746 milioane euro) inclusiv TVA-ul. Printre potenţiali furnizori se numără firmele Artec GmbH din Germania (o asociere între Rheinmetall şi Krauss-Maffei Wegmann), Nexter Group din Franţa, Patria din Finlanda şi General Dynamics Land System-Mowag din Elveţia. În scrisoare emisă de autorităţile bulgare se preciza că ofertele trebuie trimise până la data de 31 octombrie 2019, iar selectarea câştigătorului licitaţiei va avea loc până la 20 decembrie.
Ofertele au fost deschise în decembrie, iar Ministerul bulgar al Apărării a anunţat că doar două au fost valide, cea primită de la firma Patria din Finlanda şi o alta, de la compania multinaţională General Dynamics. Acelaşi minister preciza că oferta firmei germane se afla mult peste posibilităţile financiare bulgare, iar firma franceză a cerut negocieri directe între reprezentanţii celor două state. Ministerul bulgar al Apărării a mai precizat că nu doreşte implicarea în negocieri cu partea franceză, dar dacă guvernul intenţionează acest lucru, proiectul poate să fie reprogramat, aşa cum s-a întâmplat şi cu proiectul pentru avioanele F-16.
Conform presei bulgare, sunt foarte multe condiţii care au încetinit derularea proiectului. Printre acestea se numără condiţiile tehnice: numărul de roţi, nivelul de protecţie balistică, sistemul de armament şi sistemul de comunicaţii. În afară de cerinţele tehnice, au mai contribuit la încetinirea proiectului şi condiţiile financiare şi cele de producţie. Proiectul se doreşte a fi derulat pe perioada a zece ani, iar parte din maşinile de luptă şi echipamentele ce vor fi instalate pe acestea vor trebui fabricate sau asamblate în fabrici din Bulgaria. În plus, 20% din valoarea proiectului trebuie să se reîntoarcă sau, mai bine zis, să rămână la fabricile bulgare participante la proiect.
În contrapartidă, compania TAG a revenit cu oferta sa şi susţine că vehiculele pe care le poate oferi Bulgariei - Mastiff 8x8x8, sunt incomparabil mai bune decât cele produse de companiile concurente participante la licitaţie.
Compania americană TAG – trei decenii de producţie blindate. Vor fi îndeajuns?
The Armored Group, LLC (TAG) a început ca producător de vehicule blindate în 1992 şi s-a concentrat exclusiv pe producţia autovehiculelor blindate pentru transportul valorilor. În scurt timp, compania a devenit principalul constructor de vehicule blindate de acest tip din SUA.
Ulterior, efortul companiei s-a extins şi diversificat pe două direcţii diferite. Prima a fost fabricarea de autovehicule blindate tactice, iar cea de a doua direcţie a inclus producţia de maşini de teren (SUV) blindate pentru clienţi corporativi şi privaţi.
Fabrica are facilităţi de producţie în SUA (Michigan, Texas şi Carolina de Nord), Canada, Emiratele Arabe Unite, Iordania, India şi Germania.
Oferta TAG – în căutarea unei conjuncturi favorabile
TAG şi-a reconfirmat interesul pentru proiectul bulgar la începutul lunii ianuarie 2020, dar nu au primit încă un răspuns din partea oficialilor bulgari. În ce constă propunerea companiei americane?
TAG propune să organizeze, în Bulgaria, o linie de producţie pentru zece modele de autovehicule blindate cu destinaţie militară. Această linie de producţie va crea aproximativ 1.000 de noi locuri de muncă.
În acest scop, TAG şi o companie bulgară (TEREM sau o alta, selectată de guvernul bulgar) vor crea o asociere. În cadrul asocierii, compania bulgară va veni cu terenul şi forţa de muncă, iar compania TAG va participa cu managementul ”joint-venture”, echipamente, tehnologie de ultimă generaţie şi 28 de ani de experienţă în domeniu.
Maşinile blindate ieşite pe poarta fabricii vor fi vândute pe piaţa europeană. Într-o primă etapă se va încerca câştigarea unei comenzi către Spania.
Astfel, compania americană TAG va folosi Bulgaria ca facilitate de producţie în UE, cu tehnologie americană.
Urmează să fie făcută publică poziţia premierului Boiko Borisov. Dar este de remarcat faptul că, la sfârşitul lunii noiembrie 2019, premierul bulgar s-a aflat într-o vizită oficială în SUA. Pe agenda de discuţii cu preşedintele american, Donald Trump, s-au aflat consolidarea parteneriatului strategic dintre cele două ţări şi dezvoltarea cooperării bilaterale cu accent pe acordurile militare de cooperare.
Câteva estimări şi mai multe incertitudini...
Deocamdată, ministrul apărării, Krasimir Karakachanov, doreşte să selecteze furnizorul de maşini de luptă dintre cele două companii ale căror oferte le-a considerat valide - Patria (Finlanda) şi compania majoritară multinaţională General Dynamics (Elveţia).
În acelaşi timp, francezii continuă să fie foarte interesaţi de proiect. Practica acestor negocieri arată că firma franceză ar fi putut să-şi fi coordonat anterior propunerea cu factori guvernamentali (în afara lui Karakachanov). Drept urmare, nu ar fi o surpriză dacă vom asista la discuţii directe franco-bulgare. Dar această decizie ar trebui luată de premier, fapt ce ar impune schimbarea întregului proiect printr-un act legislativ emis de parlament. De asemenea, acest curs de acţiune ar oferi oportunitatea integrării în proiect a companiei americane TAG.
Acest curs de acţiune nu este susţinut, aşa cum am afirmat, de Ministerul bulgar al Apărării. Conform calendarului anunţat de minister, câştigătorul licitaţiei va fi anunţat în februarie sau martie, iar contractul va fi semnat la jumătatea anului.
Cum lucrurile nu sunt, însă, deloc clare, este foarte posibil ca proiectul să fie întârziat din nou … sau poate finalitatea acestuia să fie decisă de viitorul guvern bulgar.
Situaţia din România
Compania General Dynamics a semnat în 2018 un contract cu Armata Română pentru livrarea a 227 de vehicule blindate Piranha 5 în şase configuraţii diferite. Valoarea contractului este de 895 de milioane de euro, din care România a achitat un avans de 30% din sumă. Din cele 227 de transportoare, 197 vor fi produse în România, în cadrul unui proiect de cooperare strategică şi transfer de tehnologie între compania General Dynamics şi Uzina Mecanică Bucureşti. Conform contractului semnat compania General Dynamics ar fi trebuit să furnizeze 30 de transportoare în cursul anului 2019, dar livrarea a fost întârziată din cauza un probleme apărute la sistemul de comunicaţii. Echipamentele de comunicaţii montate pe maşinile de luptă erau depăşite şi nu respectau prevederile contractului. Din cauza acestei întârzieri, compania General Dynamics a fost sancţionată de statul român cu o penalitate în valoare de 8,5 milioane euro. Conform ministrului apărării, Niculae Ciucă, firma a achitat penalităţile şi a remediat problemele cu care s-a confruntat.
La ceremonia organizată, pe 6 noiembrie 2019, de compania General Dynamics, cu ocazia începerii producţiei de transportoare blindate Piranha 5 la Uzina Mecanică Bucureşti au participat prim-ministrul Ludovic Orban, ministrul apărării Niculae Ciucă, ministrul economiei, energiei şi mediului de afaceri, Virgil Popescu, ambasadorul SUA în România, Hans Klemm, şi Arthur Matti, ambasadorul Elveţiei la Bucureşti.
Vehiculul blindat pe roţi Piranha 5 poate transporta 11 persoane - trei membri ai echipajului şi o grupă de infanterie (opt soldaţi), este dotat cu un motor de 600 cai putere şi este echipat cu o mitralieră de calibrul 12,7 mm. Autonomia de transport este de 500 km, iar viteza maximă este de 100 km/h. Compania americană General Dynamics se află în negocieri şi cu Uzina Automecanica Moreni pentru construirea unui transportor blindat flotabil Piranha 4+.