16 iulie 2018

Generalul (r) de aviaţie Ştefan Dănilă: IAR Şoim are scaun de catapultare performant, cu posibilitate de catapultare de la înălţime zero şi viteză zero

Indira Crasnea

Avionul IAR Şoim are scaun de catapultare performant – Martin Backer MK 10 - cu posibilitate de catapultare de la înălţime zero şi viteză zero a spus luni, pentru MAS şi Mediafax, generalul (r) de aviaţie Ştefan Dănilă, fost şef al Statului Major General al Armatei şi fost comandant al bazei aeriene de la Bacău.

Sursă foto: Mediafax

”Zona în care s-a întâmplat incidentul de la Bacău este foarte cunoscută ca periculoasă din cauza păsărilor. Este foarte probabil un impact cu o pasăre. Dar nu pot fi excluse celelalte cauze.Piloţii au avut timp să ia decizia de catapultare. Avionul are scaun de catapultare performant, Martin-Baker Mk10, cu posibilitate de catapultare la înălţime 0 şi viteză 0, mai bun decât al MiG-ului 21.Catapultarea este totuşi un şoc care poate produce traume, la care se adaugă şocul aterizării”, a spus generalul Dănilă.

IAR-99 Şoim este varianta modernizată (în colaborare cu Elbit ) a IAR 99, din totalul de 25 de aeronave fiind modernizate12 , a precizat Dănilă, adăugând că  avionul este dotat cu motoare Rolls Royce turbojet, fabricate sub licenţă la Turbomecanica.

“La Fabrica de avioane Craiova se execută lucrări periodice la câte două avioane anual, cât îşi poate permite MApN să comande. Pentru a asigura orele de zbor necesare piloţilor ar trebui să fie patru avioane pe an. Programul de modernizare Super Şoim pare a fi o gaură neagră pentru că remotorizarea unui avion este foarte dificilă şi costisitoare, în plus, nu este clar dacă se vizează şi care ar fi o eventuală piaţă de desfacere”, a mai declarat, pentru MAS şi Mediafax, generalul (r) de aviaţie Ştefan Dănilă, fost şef al Statului Major General al Armatei.

În ceea ce priveşte posibilitatea evocată de ministrul Apărării ca IAR Şoim să fie asociat, la misiunile de poliţie aeriană, generalul  Ştefan Dănilă a comentat pentru MAS şi Mediafax:  “Viteza maximă de Mach 0.76, înălţimea maximă de zbor de 12,900m, dar mai ales lipsa radiolocatorului de bord (avionul are un simulator de radiolocator) sunt constrângeri care nu fac eficientă utilizarea sa pentru Poliţie Aeriană. Cunoscând aceste limite, am anulat în 2011 ordinul anterior, prin care se stabilea extinderea serviciului şi cu aceste aeronave. În fapt, serviciul de luptă Poliţie Aeriană este sub comandă NATO, evaluat şi validat de experţi NATO. Nu există posibilitatea introducerii la evaluare a acestui avion, deoarece nu corespunde cerinţelor minime. Reintroducerea serviciului după 2015 a fost o decizie a cărei justificare nu o cunosc. Doar că ar fi putut pune în pericol multe vieţi, la un moment dat”.

Anterior ministrul Apărării, Mihai Fifor evoca, la sfârşitul săptămânii trecute posibilitatea asocierii subsonicelor IAR Şoim la misiunile de poliţie aeriană.

"După tragedia de săptămâna trecută de la mitingul aviatic, conform procedurile pe timpul investigaţiei aparatele MiG rămân la sol. În momentul de faţă poliţia aeriană o realizează partenerii noştri britanici de la baza Mihail Kogălniceanu cu cele patru aparate Typhoon. Dacă este nevoie putem să ne asociem cu aparatele Şoim pe care Forţele Aeriene Române le au", declara ministrul Apărării, Mihai Fifor.

Zborurile cu aeronavele de tip IAR 99 Şoim au fost sistate până la finalizarea anchetei cu privire la prăbuşirea aparatului de acelaşi tip, luni, în zona localitatea Nicolae Bălcescu din judeţul Bacău, potrivit MApN. Piloţii sunt la Spitalul Militar Central, Bucureşti.