21 octombrie 2020

FEDERAŢIA RUSĂ - JURNAL MILITAR LA FLANCUL DE EST AL NATO (1-15 OCTOMBRIE 2020)

Sorin Butiri

• Nivelul activităţilor de instrucţie a scăzut, fiind specific acestei perioade de instrucţie, dar şi trecerii la exploatarea de iarnă a tehnicii • Pe fondul încheierii exerciţiilor militare ”Caucaz 2020” (Rusia) şi ”Efort Comun 2020” (Ucraina), prezenţa aero-navală a NATO în acvatoriul Mării Negre şi la graniţa cu Rusia a fost pe un trend descendent • Pentru a contrabalansa prezenţa NATO în spaţiul aero-naval al Mării Negre, Rusia va desfăşura un exerciţiu aero-naval cu Egiptul • În estul Ucrainei situaţia rămâne ”îngheţată”

Sursă foto: Profimedia
Exerciţii şi alte activităţi de pregătire a forţelor militare ruse din RM Sud

După încheierea exerciţiului de comandament şi stat major de nivel strategic ”Caucaz 2020”, activităţile de pregătire de luptă din Regiunea Militară (RM) Sud au continuat la nivelul specific etapei de instrucţie. De asemenea, în mai multe unităţi ale RM Sud au început activităţile specifice trecerii tehnicii la exploatarea de iarnă.

• Marea Neagră

Pentru a contrabalansa prezenţa NATO în Marea Neagră, la Novorossiisk, timp de trei zile, reprezentanţii forţelor navele ruse şi ale Egiptului au participat la conferinţa de planificare a exerciţiului comun ”Podul Prieteniei-2020”. Pe timpul conferinţei a fost elaborat şi confirmat planul exerciţiului, care va fi executat, pentru prima dată, în Marea Neagră. Conform scenariului exerciţiului, grupurile navale din cadrul FRMN (Flotei ruse a Mării Negre) şi forţelor navale ale Egiptului, sprijinite de aviaţie, vor îndeplini misiuni comune de protejare a căilor de comunicaţii maritime împotriva diverselor ameninţări. Conform mass-media ruse, scopurile principale ale exerciţiului vizează consolidarea şi dezvoltarea cooperării militare dintre forţele navale ale Rusiei şi Egiptului, în interesul asigurării securităţii şi stabilităţii pe mare, precum şi realizarea unui schimb de experienţă privind modalităţile de respingere a diverselor ameninţări în zone cu navigaţie intensă.

Prin acest exerciţiu, Rusia încearcă să obţină o poziţie ”mai favorabilă” decât SUA în relaţia cu ţările din Orientul Mijlociu, iar Egiptul oferă câteva oportunităţi în această direcţie. Venirea la putere a preşedintelui Abdel Fattah al-Sisi, în 2013, a dus la reînnoirea relaţiilor militare ale Egiptului cu Moscova. Cele două ţări au organizat primul lor exerciţiu naval comun în 2015, în bazinul Mării Mediterane. În plus, anexarea Crimeei de către Rusia, în 2014, a ajutat la poziţionarea Moscovei ca un jucător şi mai puternic în Marea Neagră - o frontieră strategică cu NATO care oferă acces la rezervele de gaze naturale şi o influenţă mai mare asupra vecinilor est-europeni ai Rusiei. Această mişcare politico-militară a Rusiei a generat, pe de altă parte, o atitudine pro-activă a NATO şi a SUA în regiune. Exerciţiul anual multinaţional ”Sea Breeze 20”, desfăşurat anul acesta în Marea Neagră, a reunit 27 de nave şi 19 avioane din SUA, Ucraina, România, Turcia, Bulgaria, Georgia, Spania şi Norvegia. Mai recent, exerciţiul militar ”Podul Prieteniei-2020”, desfăşurat în Ucraina a crescut iar prezenţa aero-navală în acvatoriul şi spaţiul aerian al Mării Negre.

Deocamdată, Ministerul rus al Apărării nu a făcut publică data începerii exerciţiilor comune ruso-egiptene, în condiţiile în care Rusia este mult mai preocupată de situaţia din Nagorno-Karabah (Karabahul de Munte) şi de sprijinul turc acordat Azerbaidjanului.

• Marea Caspică

Pe 16 octombrie, Flotila din Marea Caspică a început executarea unor exerciţii navale de verificare, ce vor include trageri de artilerie şi lansări de rachete.

Conform Ministerului rus al Apărării, la exerciţiul de verificare participă 6 nave de luptă, 7 avioane şi 400 de militari. Conform aceleaşi surse, exerciţiul nu prezintă nicio ameninţare pentru niciun stat şi nu au fost impuse restricţii asupra activităţilor economice ale statelor riverane. Din cele şase nave participante la exerciţiu, trei sunt purtătoare ale sistemelor de rachete Kalibr. Trebuie să menţionăm că patru nave din cadrul Flotilei Mării Caspice au lansat (7 octombrie 2015) 26 de rachete asupra teritoriului sirian, lovind ţinte aflate la peste 1.500 de km. Ulterior, pe 20 noiembrie 2015, aceleaşi nave au lansat 18 rachete Kalibr asupra mai multor ţinte din Raqqa, Idlib şi Aleppo.

În aceste condiţii, putem afirma că exerciţiul de verificare este un mesaj dur adresat Azerbaidjanului şi Turciei, implicate în conflictul din Nagorno-Karabah. 

• Republica Moldova (Transnistria)

În Transnistria a început (13 octombrie) rotirea efectivelor ruseşti din cadrul contingentului de menţinere a păcii (Grupul Operaţional al Forţelor ruse din Transnistria) din zona de securitate. În prima etapă, o companie de infanterie moto a preluat misiunile în sectorul central al Zonei de securitate din Dubăsari, urmând ca altă companie să se deplaseze în sectorul sudic al acesteia.

Anterior (12 octombrie), în cadrul Grupului Operaţional al Forţelor ruse din Transnistria a avut loc un exerciţiu de combatere a terorismului în care au fost implicaţi peste 50 de militari şi tehnică militară din cadrul batalionului staţionat în această regiune.

• Exerciţii importante

Aşa cum am afirmat şi în partea introductivă, activităţile de instrucţie desfăşurate de unităţile şi marile unităţi din RM Sud s-au aflat pe un trend descendent. Au continuat exerciţiile militare cu trageri de luptă atât în cadrul forţelor aeriene, cât şi în cadrul forţelor terestre şi navale.

Printre cele mai importante activităţi de instrucţie se pot enumera:

- avioane de cercetare şi bombardament aparţinând regimentului de aviaţie mixtă din Regiunea Volgograd au îndeplinit misiuni de căutare şi distrugere a navelor de luptă ale adversarului convenţional în spaţiul aerian al Mării Caspice;

- mari unităţi de rachete şi artilerie de coastă aparţinând bazei navale Novorossiisk au desfăşurat, timp de o săptămână, un exerciţiu de verificare care a avut ca scop verificarea deprinderilor militarilor în executarea atacurilor cu rachete, din raioane de litoral neamenajate. Pe timpul exerciţiului, subunităţile au identificat şi ocupat poziţii de tragere, au executat atacuri cu rachete asupra unei grupări navale de desant, iar ulterior au schimbat poziţiile de tragere, în raioane din adâncime.

- echipajul fregatei ”Amiral Grigorovici” a efectuat un exerciţiu de apărarea antiaeriană. Astfel,  sistemul de apărare antiaeriană de la bordul fregatei a descoperit şi escortat o ţintă aeriană - o rachetă ”Progres” lansată de sistemul de rachete de coastă ”Utes”. De asemenea, şi echipajele navei de patrulare ”Dmitri Rogachev” şi navei mici purtătoare de rachete ”Orekhovo-Zuevo” au desfăşurat un exerciţiu comun de apărare antiaeriană.

 

Operaţii desfăşurate de Federaţia Rusă

• Estul Ucrainei

În ceea ce priveşte modul de implementare a ultimului acord (27 iulie) privind încetarea focului, nu s-a schimbat nimic. Partea ucraineană raportează aproape zilnic încălcări ale acordului de către forţele ruse de ocupaţie. Aceste încălcări constau în focuri de armă de infanterie, episodice, fără a include şi armamentul de artilerie, fără însă a se înregistra victime în rândul forţelor armate ucrainene.

În acelaşi timp, Ucraina se pregăteşte să retragă noi unităţi de pe patru direcţii, să înceapă procesul de deminare în 19 raioane şi să deschidă două puncte de control pe linia de contact, până pe 10 noiembrie. Este vorba de punctele de control Şciastie şi Zolote.

În plan politic, războiul acuzaţiilor continuă. Astfel, secretarul adjunct al Consiliului Naţional de Securitate şi Apărare, Serhiy Kryvonos, a afirmat că  ”din punct de vedere mental, nu este o problemă pentru ruşi să înceapă o agresiune la scară largă împotriva ţării noastre. Dar ei trebuie să fie conştienţi de numărul enorm de pierderi pe care le vor suferi forţele lor armate şi fluxul de sicrie care va merge spre Rusia”.

• Marea Mediterană

Pe 13 octombrie, nava mică purtătoare de rachete ”Inguşetia” (număr de bord 630) a traversat Strâmtorile Bosfor şi Dardanele, urmând a se alătura Grupării Navale Operative a Federaţiei Ruse din Marea Mediterană (GNORM). Nava a fost introdusă în dotarea FRMN la sfârşitul lunii decembrie 2019, iar aceasta este prima sa ieşire din Marea Neagră.

La 9 octombrie, cel mai probabil, submarinul ”Novorossiisk” al FRMN a traversat Strâmtoarea Gibraltar şi a continuat voiajul către şantierul naval  Kronştadt pentru a intra în reparaţii. Submarinul amintit a făcut parte din GNORM şi conform logicii intrării submarinelor de acest tip la reparaţii,  ”Novorossiisk” ar fi următorul. Submarinele ruseşti Proiect 636.3 sunt foarte greu de descoperit atunci când se află în imersiune datorită nivelului foarte redus de zgomot pe care îl produc în timpul deplasării. Pentru monitorizarea mişcării submarinului în acvatoriul Mării Mediterane, SUA au destinat un elicopter şi un avion de cercetare antisubmarină (Boeing RC-135U Combat Sent).

• Siria

Rusia a continuat să sprijine logistic forţele dislocate în Siria. Astfel, o aeronavă Il-76 a efectuat un zbor (13 octombrie) de la Mozdok în Latakia (Siria) după ce anterior a încărcat echipamente militare de la baza aeriană Marinovka. De asemenea, la 10 octombrie, nava de desant ”Saratov” (număr de bord 150, codificare NATO – Alligator) a traversat, către sud, strâmtorile Bosfor şi Dardanele cu destinaţia portul Tartus.

În acelaşi timp, Rusia a intrat într-un nou scandal, organizaţia Human Rights Watch (HRW) acuzând atât Moscova, cât şi Damascul, de comiterea unor crime de război materializate prin atacuri asupra civililor şi infrastructurii în perioada aprilie 2019 - martie 2020, în regiunea Idlib.

Potrivit directorului HRW, Kenneth Roth, în cadrul ofensivei comune a Rusiei şi Siriei au fost lovite spitale, şcoli, pieţe şi zone rezidenţiale, „nu doar din greşeală, nu în timp ce încercau să ţintească aşa-numiţii terorişti, ci în mod deliberat”. Raportul realizat de HRW pe acest subiect include numele a zece oficiali ruşi şi sirieni care se fac responsabili de aceste atrocităţi, printre aceştia numărându-se preşedintele sirian Bashar Al-Assad şi omologul său rus, Vladimir Putin. Ca urmare la acest raport, HRW a solicitat Consiliului de Securitate al ONU să reautorizeze livrările de ajutoare transfrontaliere care au primit un veto din partea Rusiei.

De asemenea, Centrul rus de reconciliere a părţilor din Siria a infirmat acuzaţiile mass-media că armata turcă ar fi blocat poliţia militară rusă într-o misiune de patrulare de-a lungul autostrăzii M4 în zona Idlib.

• Egipt

La 1 octombrie, agenţia rusă TASS a anunţat livrarea sistemului radar ”Rezonans-NE 3D” (OVH – over the horizon) către „o ţară” din Orientul Mijlociu. Informaţiile ulterioare din surse deschise au dovedit existenţa radarului în estul central al Egiptului, lângă Marea Roşie, între oraşele Ras Gharib şi Zaafrana.

Egiptul este a doua ţară din regiune, după Algeria, care a implementat acest sistem care poate detecta anumite ţinte aeriene la 1.100 km distanţă şi poate descoperi şi urmări simultan până la 500 de ţinte.

Radarul instalat în Algeria poate acoperi părţi din Maroc, Spania şi sudul Franţei, în timp ce radarul din Egipt va acoperi partea estică a Mării Mediterane, o parte din teritoriul Libiei şi al Arabiei Saudite. Nu trebuie uitat că un radar similar a mai fost vândut Iranului.

 

Activităţi în cadrul măsurilor de asigurare NATO

• Prezenţă aero-navală sporită în acvatoriul Mării Negre

Prezenţa aero-navală a NATO în acvatoriul Mării Negre s-a diminuat pe fondul încheierii exerciţiului ”Caucaz 2020”, dar şi al exerciţiului ”Efort Comun 2020” (Ucraina).

Prezenţa navală

Pe 4 octombrie, distrugătorul ”Dragon,” aparţinând forţelor navale ale Marii Britanii, a intrat în Marea Neagră. Pe data de 7 octombrie a făcut o escală în portul Odessa (Ucraina), iar pe 15 octombrie în portul Batumi (Georgia).

HMS ”Dragon”, un distrugător din clasa Daring, cu un deplasament de 8.500 de tone şi o lungime de 152 de metri, se află în serviciul marinei britanice din 2012. Distrugătorul este echipat cu rachete sol-aer şi anti-navă, tunuri navale şi poate ambarca elicoptere Wildcat şi AW101.

Prezenţa aeriană

Zborurile de cercetare au avut un trend descendent. În spaţiul aerian de deasupra Mării Negre s-au aflat:

- 6 octombrie – un avion de cercetare RC-135 Rivet Joint, două avioane de vânătoare şi un avion-cisternă aparţinând Marii Britanii. Cel mai probabil, aeronavele britanice au îndeplinit misiuni în sprijinul distrugătorului HMS ”Dragon”, care a intrat în acvatoriul Mării Negre pe 4 octombrie;

- pe 8 octombrie, acelaşi avion de cercetare britanic a îndeplinit misiuni de patrulare aeriană deasupra acvatoriului Mării Negre, cel mai probabil tot în sprijinul distrugătorului HMS ”Dragon”;

- pe 9 octombrie, o aeronavă fără pilot de tipul RQ-4A Global Hawk, aparţinând SUA, a evoluat în spaţiul aerian al Mării Negre, dar şi în spaţiile aeriene ale Georgiei şi Ucrainei;

- pe 10 octombrie, avionul de cercetare radioelectronică Bombardier Challenger 650 ARTEMIS, aparţinând SUA, a executat o misiune deasupra acvatoriului Mării Negre şi în spaţiul aerian al Georgiei, decolând de pe aerodromul Mihail Kogălniceanu din România. Aeronava a mai executat misiuni în spaţiul aerian al Mării Negre, în zilele de 1, 3, 4 şi 7 octombrie;

- pe 13 octombrie, au executat misiuni două avioane de cercetare, unul american (Boeing P-8A Poseidon) şi unul britanic (Sentinel R 1).

 

Arme, tehnologii şi proceduri militare noi

Programul de pregătire a piloţilor de Su-34 va fi extins

Programul standard de pregătire a piloţilor avionului multirol Su-34 de generaţie 4++ va fi extins. Echipajele aeronavei vor învăţa să ducă lupta aeriană la altitudini mari şi cu viteze supersonice. Posibilităţile de avion de vânătoare îi vor permite să intercepteze bombardiere ale adversarului şi platforme purtătoare de armamente dirijate. Se aşteaptă ca aceste schimbări să ofere un avantaj în faţa adversarului, deoarece aeronava va putea să îndeplinească misiuni de luptă independent, fără a mai avea nevoie de un alt avion de luptă.

În pofida faptului că Su-34 a fost proiectat pentru ”a asigura sprijinul forţelor terestre şi aeriene, avionul are o autonomie crescută şi poate fi folosit şi ca avion de vânătoare”, a declarat fostul comandant al Armatei 4 Aeriene şi de Apărare Antiaeriană, general  locotenent Valeri Gorbenko. ”Aeronavele Su-34 nu vor îndeplini funcţii de apărare antiaeriană dar, în timpul îndeplinirii misiunilor de luptă, acestea trebuie să poată să se apere”, a mai precizat fostul oficial.

Este necesar să menţionăm că după ce pe 24 noiembrie 2015, un avion de vânătoare turcesc de tip F-16 a doborât un avion Su-24M în Siria, aeronavele Su-34 au fost echipate cu rachete aer-aer cu rază scurtă şi medie de acţiune, pentru autoapărare. În scurt timp însă, această practică a fost oprită.

Se pare că decizia a fost re-evaluată.

Încă trei teste ale rachetei ”Zircon” în 2020

Fregata ”Amiral Gorşkov” din Flota Rusă de Nord va efectua încă trei lansări de test ale rachetei hipersonice ”Zircon” până la sfârşitul anului, au declarat două surse din ministerul rus al apărării. Următoarea lansare a rachetei va avea loc la sfârşitul lunii octombrie sau începutul lunii noiembrie”, a mai adăugat una dintre surse.

Rusia foloseşte lansatorul universal 3S-14 pentru lansarea rachetelor hipersonice ”Zircon” şi a rachetelor de croazieră Kalibr. Aceste lansatoare sunt operaţionale pe fregatele Proiect 22350, pe corvetele Proiect 20380 şi pe submarinele nucleare Proiect 885(M). Deci, în viitor, toate navele din FRMN care pot în prezent să lanseze rachete Kalibr vor fi capabile să lanseze şi rachetele hipersonice ”Zircon”.

 

POTENŢIALE EVOLUŢII ÎN PERIOADA URMĂTOARE

• Activităţile militare din Regiunea Extinsă a Mării Negre se vor situa în continuare la un nivel scăzut, specific actualei etape de instrucţie. Cu toate acestea, este posibil să asistăm la un nivel mai ridicat în zona Mării Caspice, ca urmare a continuării conflictului din Nagorno-Karabah.