06 iunie 2022

Fabrice Fontanier, Collins Aerospace: Propunem integrarea pe F-16 a ultimei generaţii de piese optronice, capabile să detecteze şi să captureze imagini de la o distanţă mare, cu o rezoluţie mare

Andreea Soare

Prezent la BSDA 2022, Fabrice Fontanier, reprezentantul companiei Collins Aerospace – companie care în urmă cu câteva zile a semnat un contract cu NASA privind proiectarea şi producerea costumelor spaţiale – a declarat, în cadrul unui interviu pentru MAS, că doreşte că abordeze, alături de Guvernul României şi partenerii locali, noile provocări din domeniul comunicaţiilor, precum network of networks şi cloud computing.

MAS: Domnule Fontanier, bine aţi venit. Ce ne puteţi spune despre implicarea companiei dumneavoastră pe piaţa din România şi care ar fi planurile dumneavoastră de dezvoltare şi investiţie pentru anul acesta sau anii următori?

Fabrice Fontanier: Suntem în România de câţiva ani, iar aceasta este a doua ediţie BSDA la care participăm. Sunt mai mulţi oameni acum, interesul este mai mare, sunt multe programe de modernizare a forţelor armate. Am lucrat în România în domeniul comunicaţiilor, pentru că am echipat cu radiouri cele mai multe, dacă nu chiar toate, dintre platformele forţelor aeriene. Radiourile noastre au fost eficiente în zona Mării Negre. După cum ştiţi, zona Mării Negre este foarte contestată acum şi noi am fost eficienţi. Acum vrem să modernizăm reţelele pentru că vorbim din ce în ce mai mult nu despre comunicaţii, cât şi despre reţele de reţele (network of networks). Pentru asta vrem să cooperăm cu Ministerul Apărării Naţionale pentru o arhitectură modernă privind reţelele, implementarea cloud computing şi alte aplicaţii. Acesta este viitorul spre care se îndreaptă şi NATO şi lucrăm îndeaproape cu NATO pentru că provocarea esenţială nu este doar securizarea comunicaţiilor, ci rezilienţa reţelelor pentru că, dacă eşti dependent de datele care circulă prin aceste reţele, ele trebuie să fie reziliente şi pentru că funcţionarea în cadrul NATO înseamnă să cooperezi cu ceilalţi, înseamnă mai multă interoperabilitate între diferiţi membri ai coaliţiei. Acestea sunt toate provocările pe care vrem să le abordăm alături de Guvernul României şi de partenerii locali. Construim parteneriate cu industria locală şi discutăm cu mai mulţi dintre aceştia. Avem, de exemplu un parteneriat de lungă durată cu IAR Braşov pentru elicopterele PUMA. Sunt şi alte companii cu care suntem în discuţii. Ideea este să transferăm unele tehnologii pentru ca industria românească să poată să se adapteze la nevoile locale. Este esenţial nu doar să aducem aici lucruri făcute pentru altcineva, ci să avem sisteme făcute special pentru nevoile forţelor armate româneşti.

MAS: Marea Neagră este o zonă contestată acum. Ce ne puteţi spune despre caracteristicile soluţiilor oferite de dumneavostră pentru accesibilitate şi rezilienţă a flancului de est al NATO cu sistemele oferite de dumneavoastră?

Fabrice Fontanier: În primul rând, securitatea informaţiilor. Avem nevoie de comunicaţii codate şi folosim pe radiourile noastre tehnologie de codare de ultimă generaţie, care este bazată pe software. Viitorul spre care se îndreaptă NATO implică şi interoperabilitate la nivelul de codare, care este foarte importantă, pentru că astăzi, ca statele să coopereze, trebuie să facă schimb de informaţii, deci este un aspect important al rezilienţei unei reţele. Bineînţeles, este nevoie de o capabilitate de comunicare radio rezistentă la bruiaj - întrucât bruiajul este intens în Marea Neagră - fie printr-o formă de capabilitate rezistentă la bruiaj, fie prin reţele care, în astfel de contexte, livrează oricum informaţia, evitând bruiajul. Aici vorbim despre lucruri care există deja şi despre viitor şi cum putem ajunge la acea reţea de reţele (n.r. network of networks), absolut rezilientă şi sigură.

MAS: Pentru domeniul operaţional de avertizare, contribuiţi cu ceva la eficientizarea forţelor armate româneşti sau la forţele aliate din regiune?

Fabrice Fontanier: Da, ştiţi că ISR este absolut importantă în acest domeniu. Propunem integrarea pe F-16 a ultimei generaţii de piese optronice, capabile să detecteze şi să captureze imagini de la o distanţă mare, cu o rezoluţie mare, pentru a putea avea o privire mai bună asupra situaţiei.