20 august 2020

Didier Philippe / MBDA: anularea licitaţiei pentru rachetele de coastă pentru a acorda contractul Guvernului SUA creşte costurile de achiziţie cu 45% şi văduveşte industria naţională de off set

Florin Jipa

Conform unui proiect de act normativ postat pe site-ul Ministerului Apărării Naţionale, România renunţă la achiziţia competitivă pentru procurarea unui Sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă, optând pentru varianta de achiziţie guvern la guvern, din SUA, fapt ce a atras critici din partea companiei care se calificase în etapa a doua a procedurii de achiziţie.

Sursă foto: Mediafax

Didier Philippe, vicepreşedintele firmei MBDA, într-un interviu pentru Monitorul Apărării şi Securităţii, ne-a explicat care sunt implicaţiile deciziei Ministerului Apărării Naţionale de a anula achiziţia competitivă pentru sistemul de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă pentru a încheia un contract guvern la guvern cu SUA.

„Am participat în cadrul licitaţiei şi am explicat cum îndeplinim specificaţiile operaţionale cu sistemul EXOCET, încadrându-ne în buget, inclusiv cu cerinţele pentru off set,” a declarat Didier Philippe.

El a mai precizat că nu este adevărată justificarea MApN prin care compania MBDA nu a mai dorit să continue negocierile, iar corespondenţa dintre MApN şi reprezentanţii firmei arată acest lucru.

Reprezentantul companiei MBDA a mai detaliat că prin procedura guvern la guvern, costurile de achiziţie vor fi mai mari cu 45 la sută (oferta făcută de MBDA a fost de 137 milioane de euro, iar aprobarea cerută de Guvern Parlamentului pentru acordarea contractului guvernului SUA este pentru 200 de milioane), majoritatea banilor vor fi daţi la începutul contractului şi nu sunt asigurate condiţii de off set pentru ca industria naţională de apărare să beneficieze de o parte din aceşti bani.

Conform lui Didier Philippe, racheta propusă de MBDA, EXOCET, este net superioară celei aleasă de MApN, Naval Strike Missile (NSM), prin faptul că s-a dovedit eficientă în luptă şi poate fi folosită în orice condiţii de vreme. Rivala NSM nu a fost folosită încă în luptă, este ghidată în infraroşu şi are nevoie să vadă ţinta pentru a o distruge, lucru imposibil în condiţii de ceaţă densă sau ploaie torenţială, fiind eficientă împreună cu un alt sistem, HARPOON de exemplu.

Didier Philippe a mai declarat că este justificat ca guvernul francez să reacţioneze şi să sesizeze guvernul român asupra distorsionării competiţiei în cadrul acestui proces de achiziţie.

Decizia de achiziţie a sistemului de rachete NSM ridică şi întrebarea dacă se va negocia cu Naval Group, care a câştigat licitaţia pentru construirea celor patru corvete şi modernizarea fregatelor cumpărate de la britanici, având în configuraţia de bază sisteme de rachete de la MBDA, schimbarea acestora cu rachete antinavă NSM. Ar fi complicat pentru forţele navale să opereze cu mai multe sisteme de rachete antinavă, din punct de vedere al instruirii, mentenanţei, costurilor rachetelor etc.

România a luat o excepţie din legislaţia UE privind achiziţiile militare, contractele guvern la guvern, transformând-o în regulă, în condiţiile în care acesta ar fi al patrulea contract fără licitaţie şi fără off set realizat cu guvernul american, după cele pentru achiziţia sistemelor de rachete Patriot şi HIMARS şi a transportoarelor blindate Piranha.

Unităţile de mentenanţă, precum cel de la Bacău pentru aeronavele F-16 şi posibil pentru sistemele Patriot şi HIMARS, implică investiţii minime ale producătorului, după mulţi ani de la semnarea şi plata produselor, mult sub cele ce ar putea fi negociate în cadrul unui contract de off set, unde s-ar putea realiza un joint venture pentru fabricarea respectivelor produse cu implicarea industriei naţionale de profil.

Ministerul Apărării Naţionale a semnat contracte de peste 7 miliarde de euro pe echipamente noi, industria naţională de profil primind doar firimituri, fără o strategie coordonată între Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.