28 septembrie 2020

Construcţia a şase corvete Gowind suspendată de Malaezia. Motive să ne îngrijorăm?

Florin Jipa

Programul de construcţie a şase corvete Gowind pentru marina malaeziană a fost suspendat, din cauza unor probleme tehnice şi a creşterii costurilor, arată meretmarine.com. Guvernul malaezian a decis suspendarea construcţiei vaselor până la găsirea unei soluţii pentru a salva programul de achiziţie.

Sursă foto: Mediafax

În 2011, Malaezia a lansat o licitaţie pentru şase nave, la un cost aproximat de 2 miliarde de euro, câştigând modelul Gowind de la Naval Group.

Platforma a fost adaptată, conform sursei citate, la nevoile marinei malaeziene, cu o versiune mai mare decât cea pentru Egipt (111 metri lungime şi un deplasament de 3078 tone, în loc de 92 metri şi 2600 tone) şi diferite echipamente, conform meretmarine.com.

În comparaţie cu Egipt, contract semnat în 2014, unde programul merge foarte bine, prima navă fiind realizată în Franţa iar restul de trei urmând să fie realizate în Alexandria cu asistenţă tehnică franceză, în Malaezia proiectul a fost manageriat mult mai autonom.

Şantierul naval Boustead din Lumut, situat la nord-vest de Kuala Lumpur, a câştigat contractul şi a fost desemnat să coordoneze construcţia celor şase nave.

În timp ce Naval Group a fost responsabilă doar de designul general şi de cel al părţilor celor mai complexe, cum ar fi propulsia şi integrarea diferitelor sisteme, şantierul Boustead a trebuit să depăşească provocări tehnice precum realizarea unui Modul de informaţii şi senzori.

Malaezia a trebuit să-şi pregătească muncitorii, unde a fost fondată chiar şi o şcoală de design naval, dar toate aceste detalii au însemnat costuri suplimentare. Şantirului i-a fost destul de greu şi să găsească muncitori calificaţi în număr suficient.

De aici au rezultat întârzieri. În plus, malaezienii au dorit înlocuirea rachetelor antinavă propuse de Naval, Exocet MM40, dar şi a altor sisteme, rezultând alte provocări tehnice şi întârzieri.

Construcţia a început la mijlocul anului 2015, în ciuda atenţionărilor primite de la Naval Group şi a acumulărilor de probleme nerezolvate.

În 2017 au şi inaugurat cu fast prima navă, dar imediat după ceremonie, aceasta a fost trecută din nou în şantier, deoarece multe sisteme lipseau de pe navă. Şantierul s-a apucat şi de a doua corvetă, chiar dacă prima nici în această vară nu fusese recepţionată de marină, conform autorităţilor locale fiind doar 60% completă. Sistemele sunt în şantier, dar în lipsa unor planuri de instalare, acestea nu pot fi montate.

În acest moment, alte trei carcase de nave sunt gata, dar goale pe interior.

Toate aceste sincope au forţat guvernul malaezian să stopeze programul pentru o analiză serioasă înainte de a-l reporni.

În august, ministrul malaezian al apărării a detaliat trei cursuri de acţiune pentru rezolvarea situaţiei: să predea managementul programului către Naval Group cu banii care încă nu au fost încă cheltuiţi – 600 milioane euro, care ar duce la finalizarea a două corvete, să continue cu şantierul local, dar cu sprijinul tehnologic francez, sau să închidă contractul cu şantierul din Lumut.

O decizie va fi luată până la finalul acestui an, conform meretmarine.com.

 

România va realiza tot corveta Gowind la Şantierul Naval Constanţa

Ministerul Apărării Naţionale a anunţat în 2019 că cele patru corvete multifuncţionale care vor intra în dotarea Forţelor Navale Române vor fi furnizate de către asocierea dintre compania franceză Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa. Prima navă ar trebui să intre în serviciu peste trei ani, iar toate cele patru corvete ar trebui să fie livrate în şapte ani.

 

Achiziţia corvetelor româneşti aşteaptă finalizarea proceselor

În acest moment, conform unor precizări MApN, achiziţia corvetelor mai aşteaptă. Semnarea contractului se va face după soluţionarea tuturor dosarelor.

Ministerul Apărării Naţionale precizează că decizia Curţii de Apel Bucureşti pronunţată pe 13 iulie, în dosarul nr. 21131/3/2019, reprezintă un pas major în clarificarea aspectelor legale referitoare la achiziţia corvetelor multifuncţionale, dar instituţia militară va semna contractul de achiziţie doar după soluţionarea tuturor dosarelor aflate în instanţă.

La acel moment, conform MApN, pe rolul instanţelor de judecată erau înregistrate în total trei dosare în care compania Damen Schelde Naval Shipbuilding (SNS) BV, a formulat cereri în contradictoriu cu Guvernul României sau Ministerul Apărării Naţionale.

 

Gowind 2500 este o corvetă rapidă, gândită pentru misiuni de supraveghere, patrulare şi escortă

Corveta poate fi echipată cu un elicopter şi mai multe drone.

În versiunea standard, corveta Gowind 2500 este înarmată cu: un tun principal de 76 mm, două tunuri de 20 de mm, 16 rachete sol-aer, 8 rachete anti-navă şi două lansatoare triple de torpile. La acestea se adaugă capabilităţi pentru război electronic şi contramăsuri.

Nava are o lungime de 102 metri şi poate atinge o viteză maximă de 46 Km/h.

Programul în valoare de 1,6 miliarde de euro (1,85 miliarde de dolari) acoperă achiziţionarea a patru corvete, precum şi modernizarea sistemelor de luptă ale fregatelor Regina Maria şi Regele Ferdinand.