Compania turcească Otokar este singura care a depus ofertă comercială pentru cele peste 1.000 de vehicule blindate 4x4 ale Armatei României. Reprezentanţii celorlalte două companii s-au plâns de condiţiile dure impuse de MApN
Florin JipaMinisterul Apărării Naţionale poate cumpăra doar vehicule tactice cu blindat uşor (ATTBTU) din Turcia, de la compania, Otokar, care este singura care a depus astăzi oferta pentru cele peste 1.000 de unităţi, cu un preţ estimativ de 4,3 miliarde lei, fără TVA. Nu ştim ce variantă a propus compania din Turcia şi nici preţul ofertat.
Pe site-ul companiei, sunt şase variante de vehicule 4x4, dar este posibil să fie propus un prototip pentru a îndeplini condiţiile impuse de MApN, ca vehiculul să aibă în jur de 10 tone şi să fie în 9 variante, inclusiv evacuare medicală.
Celelalte două companii care îşi anunţaseră intenţia de a se înscrie în competiţie sunt Arquus (Franţa) şi Nurol Makina (Turcia). Ele au fost nevoite să renunţe, după ce au solicitat în mai multe rânduri Ministerului român al Apărării să renunţe la anumite condiţii, considerate greu de atins, dar au fost refuzate, conform unor surse din Apărare.
Cele cinci vehicule blindate ale companiei Otokar sunt Akrep II (13 tone), Cobra (6 tone), Cobra 2 (12 tone), Cobra 2 MRAP (15 tone), Kaya 2 (12,5 tone) şi Ural (12,5 tone).
România a lansat în urmă cu aproape un an programul „Autovehicule tactice blindate de tip uşor” – ATBTU, prin începerea licitaţiei de către Romtehnica. Este vorba de nouă variante de vehicule blindate, care vor fi dotate cu mitralieră de 7,62 sau 12,7 mm, unele au turelă automată, aruncător de 82 mm, lansator de rachete SPIKE sau pot tracta un aruncător de 120 mm. Mai sunt variante pentru cercetare, EOD sau MEDEVAC.
Vehiculele trebuie să aibă o greutate mai mică de 10,5 tone, un grad de protecţie prin blindaj de minim K2, M2a şi M2b, conform STANAG 4569, sistem de reglare a presiunii aerului, sistem de comunicaţii, de protecţie împotriva incendiilor, sistem de detectare, avertizare şi protecţie CBRN.
Preţul total estimat al achiziţiei este de 4,3 miliarde lei fără TVA. Producătorul trebuie să realizeze prin transfer tehnologic pe teritoriul României a unor capacităţi de asamblare, integrare, testare şi mentenanţă a vehiculelor, începând cu maşina numărul 279.
De asemenea, vehiculele vor fi livrate, începând cu anul semnării contractului, în cinci loturi, pe parcursul a 10 ani.