02 iulie 2022

Analiză: Cum se derulează achiziţiile de tehnică militară în alte ţări. Slovacia achiziţionează CV9035

Carol Florea

Ministerul slovac al Apărării a anunţat că va achiziţiona 152 de maşini de luptă a infanteriei (MLI) CV90 MkIV echipate cu tun cal. 35mm produse de compania BAE Systems în cadrul programului de înlocuire a parcului de vehiculelor BMP-1/2 de fabricaţie ex-sovietică, contractul având o valoare de 1,688 mld €, inclusiv TVA şi alte costuri legate de infrastructură.

Sursă foto: MoD Slovacia/CV90

Ca parte a acestui program, forţele armate slovace au avut ca scop găsirea şi achiziţionarea unui înlocuitor atât pentru vechile MLI model BVP-1 (denumirea autohtonă pentru BMP-1), BVP-2 (BMP-2), cât şi pentru BVP-M Šakal (un BMP modernizat firma slovacă EVPÚ, echipat cu turelă comandată de la distanţă Turra 30), care nu sunt compatibile cu standardele NATO. 

Au fost analizate o serie de opţiuni printre care menţinerea parcului actual de vehicule, modernizarea modelului BVP-2 sau înlocuirea vehiculelor BVP 1/2/M cu vehicule străine achiziţionate în cadrul unui contract guvern - guvern.

În final, soluţia aleasă de Ministerul slovac al Apărării a fost cea de înlocuire a MLI BVP cu sisteme de fabricaţie străină în cadrul unui contract guvern - guvern pentru furnizarea a 152 de vehicule în mai multe versiuni (110 fiind configurate ca MLI).

În finală au intrat patru MLI: ASCOD oferit de Spania, Borsuk din Polonia, CV90-30 şi CV90-35 MkIV din Suedia şi KF41 Lynx oferit de Ungaria. Cele patru oferte au fost evaluate de o echipă interministerială cuprinzând 60 de militari şi civili din cadrul Ministerelor slovace ale Apărării şi Economiei.

Printre cerinţele stabilite de slovaci pentru noul MLI se numără: să fie echipat cu un tun automat cal. 30mm, capabil să distrugă ţinte cu protecţie balistică conform STANAG 4569 nivel 4 şi nivel 5, să fie echipat cu o mitralieră coaxială cal. 7,62mm şi lansator de rachete antitanc dirijate cu o rază de acţiune de până la 4 km.  

Protecţia balistică trebuie să respecte STANAG 4569 nivel 5, iar cea antimină conform STANAG 4560 nivel 4a şi 4b, minim nivel 3a. Totodată, noul vehicul trebuie să dispună de protecţie CBRN şi să fie echipat cu sistem de protecţie activă-APS.

Guvernul polonez a oferit MLI Borsuk dezvoltat de compania de stat Huta Stalowa Wola (HSW). Borsuk s-a clasat ultimul în competiţia slovacă. Acest lucru s-a întâmplat din cauza faptului că producătorul nu a completat fişa tehnică a produsului conform cerinţelor ministerului slovac al apărării.

Deşi capabilităţile amfibii ale vehiculului polonez au fost apreciate ca pozitive, nivelul de protecţie asigurat nu a fost dezvăluit, astfel că a obţinut doar 30 de puncte (din 300 posibile) la evaluarea tehnică. Totodată, nu a fost clarificată posibilitatea producerii în comun a vehiculului sau unor anumite componente. HSW nu a dezvăluit nici când poate livra primul Borsuk către forţele armate slovace şi câte vehicule pot fi livrate într-un anume interval de timp.

Conform informaţiilor anterioare despre Borsuk, cutia blindată oferă protecţie balistică împotriva muniţiei perforante cal. 14,5mm (STANAG 4569 nivel 4), în timp ce părţile laterale, spatele şi plafonul MLI asigură protecţie balistică STANAG 4569 nivel 3. Turela ZSSW-30 fără echipaj asigură doar o protecţie balistică STANAG 4569 nivel 2 (protecţie împotriva muniţiei cal.7,62mm).   

Alte surse subliniază că părţile laterale ale cutiei blindate asigură protecţie STANAG 4569 nivel 4, în timp ce lipsa protecţiei balistice frontale conform STANAG 4569 nivel 5 ar putea fi rezultatul lipsei de tunurilor şi muniţiei, necesare pentru a valida acest standard NATO de protecţie balistică. Pe de altă parte, protecţia contra minelor depăşeşte cerinţa slovacilor, atingând nivelul STANAG 4569 nivel 3.     

Compania germană Rheinmetall, în parteneriat cu guvernul maghiar, a oferit MLI KF41 Lynx. Colaborarea este rezultatul înfiinţării unei uzine de dezvoltare a vehiculelor Lynx în Ungaria în scopul producerii majorităţii celor 218 de exemplare comandate de armata ungară.

Lynx a terminat competiţia slovacă pe locul trei (vom socoti cele două blindate CV90 suedeze, cu tunuri diferite, unul singur), impresionând prin spaţiul interior mare şi modularitatea design-ului. Per total, Lynx a atins un scor de 257 de puncte la evaluarea tehnică - în spatele ASCOD – care a pierdut datorită unor probleme tehnice nerezolvate - şi CV90. 

Chiar dacă surplusul de spaţiu interior al camerei desantului a fost considerat un aspect major pentru viitoare dezvoltări, forţele terestre slovace nu au planificat să utilizeze grupe de infanterie de opt/nouă militari în cadrul unităţilor mecanizate. De aceea, silueta mare a vehiculului a fost considerată ca un dezavantaj. La capitolul protecţie balistică, KF41 a fost propus cu STANAG 4569 nivel 5 şi nivel 4a/3b în ceea ce priveşte protecţia antimină, dar firma germană a declarat că ar putea implementa un nivel superior de protecţie dacă se doreşte acest lucru de către armata slovacă.

Sursă: MoD Slovacia

Reprezentanţii firmei germane au subliniat că pot livra cel mai repede vehiculele, dar era cea mai scumpă ofertă din cele analizate, depăşind plafonul stabilit de slovaci. În plus, Lynx nu s-a comportat la fel de bine ca CV90 şi ASCOD în timpul tragerilor. Turela Lance instalată pe Lynx nu permite ochirea cu armamentul principal fără alimentare de la grupul energetic, aspect care a fost considerat un minus. Totodată, prototipul testat de slovaci nu a fost reprezentativ pentru versiunea oferită.

ASCOD 42 (Austrian Spanish Cooperation Development) a reuşit un scor de 279 puncte fiind depăşit doar de versiunile suedeze ale CV90, datorită problemelor tehnice, logistice şi de offset-ul redus. Oficialii Ministerului slovac al Apărării au concluzionat că problema actualului design al vehiculului este legată de vibraţiile pe timpul deplasării pe suprafeţe tari. Ţinând cont că problema nu a fost rezolvată, există riscul apariţiei unor probleme suplimentare sau întârzieri ale programului.  

ASCOD 42 a fost oferit cu un blindaj care asigură o protecţie balistică conform STANAG 4569 nivel 5 şi protecţie antimină conform STANAG 4569 nivel 4a/4b. Dacă partea slovacă doreşte se poate asigura un nivel superior de protecţie celui actual. Armamentul ASCOD cuprindea o turelă Elbit MT30 echipată un tun Mk44 BUshmaster II şi un lansator dublu cu rachete antitanc dirijate Spike LR2.  

Până în prezent, au fost livrate aproape 1.000 de MLI ASCOD în trei ţări - Spania, Austria şi Marea Britanie. Vehiculul oferă de asemenea spaţiul suficient pentru un desant de opt militari, deşi acest aspect nu a constituit o cerinţă. Oferta spaniolilor a pierdut la capitolul off-set, asigurând cel mai mic grad de implicare a industriei slovace de apărare în producerea de componente şi la partea logistică. Costul ofertei spaniole a atins 1,724 mld €, peste oferta suedezilor, dar sub plafonul stabilit de slovaci (1, 738 mld euro). 

Cea mai bună ofertă în competiţia slovacă a fost MLI CV90 MkIV (Combat Vehicle) oferită în colaborare de Administraţia Echipamentelor pentru Apărare din Suedia (FMV) şi BAE Systems. Suedezii s-au pregătit mai bine pentru competiţie şi au oferit două configuraţii – CV9030 echipată cu un tun cal. 30mm Mk 44S Bushmaster II şi CV9035 echipată cu un tun Bushmaster III cal. 35mm, plus un pachet de offset consistent.

CV9030 a înregistrat un scor de  292 de puncte la evaluarea tehnică, iar varianta CV9035 un pic mai mic – 287 de puncte, scăderea datorându-se preţului mai mare pentru tunul automat cal. 35mm şi faptului că în prezent Slovacia nu poate produce Bushmaster III sub licenţă.   

CV90 este disponibil în 15 versiuni şi, până în prezent, au fost livrate peste 1.300 de exemplare în Danemarca, Estonia, Finlanda, Norvegia, Suedia, Elveţia şi Ţările de Jos. Vehiculul suedez a participat la misiuni în teatrul de operaţii din Afganistan şi la misiuni în Liberia.

CV90 a înregistrat cele mai bune rezultate la trageri şi, totodată, a oferit cel mai bun offset, implicând industria slovacă de apărare în producerea de subsisteme. A fost oferit de asemenea cu o protecţie balistică conform STANAG 4569 nivel 5 şi nivel 4a/4b pentru protecţia antimină.

Oferta a fost percepută pozitiv de partea slovacă datorită familiei numeroase de vehicule de care dispune firma suedeză şi posibilităţile de modernizare şi de dezvoltare a unor subsisteme. 

ASCOD 42, CV90 şi Lynx au îndeplinit cerinţele fundamentale stabilite de partea slovacă, deşi se pare că majoritatea licitaţiei a constat într-o evaluare a documentaţiei fără o analiză mai profundă a caracteristicilor şi performanţelor unor subsisteme şi efectele asupra performanţei vehiculului în general. Conform below-the-turret-ring.com au fost testate numai cerinţele tactice şi tehnice de-a lungul a cinci zile (2-6 mai), cele trei vehicule fiind testate separat şi nu în paralel. Când a fost nevoie de clarificări au fost executate testări individuale în ţările de provenienţă a vehiculelor.  

Sursă: MoD Slovacia

Oferta pentru Lynx a fost cea mai scumpă (1,8 mld euro) şi depăşea bugetul alocat (1, 738 mld euro), în timp ce CV9030 a fost cea mai ieftină opţiune (1,669 mld € şi, respectiv, 1,688 mld € pentru CV9035). Ministerul slovac al Apărării a cerut de asemenea informaţii referitoare la posibilitatea asigurării apărării vehiculului împotriva atacului cu muniţii de cercetare-lovire, drone şi rachete antitanc dirijate. Un sistem de protecţie activă a fost propus de fiecare ofertant, cel oferit de Ungaria (probabil StrikeShield APS) fiind apreciat în mod deosebit datorită preţului mic.

Niciunul dintre vehiculele participante nu dispunea de o turelă care să îndeplinească cerinţa slovacă de a transporta 320 lovituri cal. 30mm şi 1.000 de cartuşe cal. 7,62mm, dar toţi ofertanţii şi-au arătat disponibilitatea de a modifica în consecinţa. 

Noile maşini de luptă a infanteriei CV9035 vor echipa o brigadă mecanizată ce reprezintă contribuţia slovacă la operaţiile de mare intensitate sub comanda NATO.

Calendarul programului prevede livrarea primelor nouă MLI CV9035 MkIV în 2025, iar următoarele 143 de vehicule în intervalul 2026-2028.

Patru versiuni sunt planificate a fi livrate: 131 MLI, 15 vehicule puncte de comandă mobile, trei vehicule de evacuare şi trei vehicule de asistenţă tehnică. Unele media au difuzat informaţia că aceasta ar fi prima fază a programului, iar în faza secundă vor fi produse şi livrate alte 71 de vehicule, dintre care 20 platforme mobile pentru aruncătoare cal. 120mm.

Asamblarea finală a 131 de vehicule urmează să se desfăşoare în cadrul companiei slovace ZTS-ŠPECIÁL iar producţia completă a 116 turele la KOVAL SYSTEMS.

În plus, alte companii slovace vor fi implicate în livrarea unor subsisteme, incluzând EVPÚ (echipamente mecanice), Aliter Technologies (echipamente de comunicaţii/informatică), Ray Service (echipamente electronice), NEWAYS SLOVAKIA (echipamente electronice) şi Virtual Reality Media (simulatoare).