13 aprilie 2019

Acord în stil italian: portocale roşii la schimb cu telefonia Huawei 5G

Liviu Ioniţă

”Securitatea ţării înainte de orice câştig economic…”Este afirmaţia lui Lorenzo Guerini, preşedintele COPASIR, Comitetul Parlamentar pentru Securitate al Republicii, la audierea de săptămâna trecută a vicepremierului italian, Luigi di Maio. Audierea, realizată de organismul bicameral care controlează activitatea comunităţii de informaţii, a avut drept subiect strategia Guvernului italian destinată abordării riscurilor asociate dezvoltării reţelelor 5G.

Sursă foto: Mediafax

Cu o lună în urmă, premierul Giuseppe Conte s-a aflat în faţa aceluiaşi for, pe agenda discuţiilor fiind acelaşi subiect. Nu cu mult înaintea acestuia, la COPASIR a fost audiat şi directorul Agenţiei de Informaţii şi Securitate Externă, Luciano Carta.

Atât Luigi di Maio, cât şi Giuseppe Conte sunt susţinători ai memorandumului recent încheiat la Roma, prin care Italia s-a alăturat programului chinez BRI (Belt and Road Initiative) sau OBOR (One Belt One Road / Belt and Road Initiative), Drumul Mătăsii sau Centura Economică a Drumului Mătăsii, criticat atât de Uniunea Europeană, cât şi de SUA.

În opinia preşedintelui Parlamentului European, Antonio Tajani (membru al partidului Forza Italia), poziţia guvernului italian conduce la expunerea faţă de un risc obiectiv generat de interesul excesiv din partea Chinei manifestat în Italia şi Europa. Potrivit demnitarului, Executivul ar trebui să acorde o atenţie sporită activităţilor legate de portul Trieste, precum şi de implementarea reţelelor 5G.

La rândul său, în contextul semnării memorandumului, Washington şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la prezenţa Huawei în Italia, deşi compania chineză nu este menţionată în niciunul dintre acordurile economice şi instituţionale încheiate în timpul vizitei preşedintelui Xi Jinping la Roma.

Memorandumul vizează, totuşi, domeniul transport, logistică şi infrastructură unde se precizează că părţile vor coopera în dezvoltarea de conectivitate a infrastructurilor, prin intermediul finanţării, interoperabilităţii şi logisticii, în ramuri economice şi sectoare de interes reciproc: drumuri, căi ferate, poduri, aviaţia civilă, porturi, energie, inclusiv energiile regenerabile, gazele naturale şi ... telecomunicaţiile.

Huawei deţine în Italia o cotă de piaţă printre cele mai mari din Europa

În luna în care se realizau audierile la COPASIR şi se încheia memorandumul de înţelegere, Huawei şi-a sărbătorit al cinsprezecelea an al existenţei sale în Peninsulă prin inaugurarea unui nou sediu la Milano. Compania chineză este furnizorul privilegiat al celor mai importanţi operatori italieni de telefonie. Vodafone, TIM şi Wind Tre îşi bazează o parte din reţeaua de transport (până la 30%) pe echipamentul de reţea Huawei şi, probabil, vor utiliza acelaşi furnizor pentru a construi viitoarea reţea 5G. De altfel, cu Tim şi Fastweb, Huawei finanţează, deja, proiectul BariMatera5G, fiind, de asemenea, implicată în proiectul Vodafone, Milano5G.

Mai mult, se pare că Huawei ar fi primit o mare parte a proiectului WiFi.Italia.it (wifi gratis pe tot teritoriul ţării) de la Infratel Italia S.p.A. (Infrastrutture e Telecomunicazioni per l’Italia), societate a Ministerului Dezvoltării Economice prin care se materializează planurile guvernamentale legate de comunicaţiile în bandă largă şi ultra largă. Potrivit publicaţiei Il Sole 24 Ore, pentru proiectul care ar fi obţinut, deja, 8 milioane de euro, urmând să primească şi alte 45 de milioane de euro, Infratel nu a recurs la nicio licitaţie, acordând ad hoc Huawei întreaga ofertă de tehnologie WiFi, Italia. Avertismentele de la Washington sunt luate în considerare doar de către o parte a clasei politice aflate la guvernare, şi anume de către Liga Nordului, pentru premierul Giuseppe Conte fiind vorba doar de un acord-cadru fără caracter obligatoriu.

Ministerul Dezvoltării Economice, care reflectă poziţia Mişcării 5 Stele, contestă ipoteza acordurilor privind tehnologia 5G susţinând că memorandumul dintre Italia şi China nu include nicio astfel de înţelegere.

La rândul său, vice prim-ministrul di Maio dă asigurări privind existenţa unei strategii de protecţie a guvernului faţă de acţiuni ce ar putea periclita securitatea naţională, iar această strategie ar include activarea Centrului Naţional de Evaluare şi Certificare, precum şi consolidarea golden power.

Constituit în cadrul Ministerului Dezvoltării Economice, Centrul Naţional de Evaluare şi Certificare a fost creat pentru a verifica condiţiile de siguranţă şi vulnerabilităţile sistemelor, serviciilor şi infrastructurilor strategice destinate reţelelor 5G.

Golden power face obiectul unei legi din 2012 care acordă guvernului puteri sporite şi-i permite să intervină în activităţile companiilor care operează în sectoare strategice, înlocuind acţiunea de aur, golden share, care datează din 1994 şi care se referea numai la societăţile în care statul a fost direct implicat ca participare. Cu opţiunea golden power, chiar dacă statul nu este prezent într-o societate ca acţionar, are un cuvânt de spus dacă este vorba de o companie care activează într-un sector vital: securitate naţională, apărare, energie, transport şi telecomunicaţii.

Liga Nordului, prin deputatul Massimiliano Capitanio, a formulat o întrebare parlamentară prin care se cere guvernului să utilizeze golden power în acordurile cu Huawei. Formaţiunea politică respectivă este orientată spre excluderea atât a Huawei, cât şi a Zte Corporation din reţelele 5G, pentru a reduce riscul semnalat de Washington, şi anume, acela de expunere a informaţiilor sensibile şi a datelor strategice.

Poziţia partidului lui Matteo Salvini ar fi, prin urmare, asemănătoare cu cea a administraţiei lui Donald Trump, care în ultimele luni a exercitat o presiune crescută asupra ţărilor europene pentru excluderea Huawei din proiectele majore legate de 5G. De altfel, prin secretarul de stat Mike Pompeo, Statele Unite au avertizat că nu vor colabora şi nu vor împărtăşi informaţii cu acele state care vor recurge la componente Huawei pentru infrastructurile sensibile.

În opoziţie cu susţinătorii acordurilor încheiate cu China, vicepremierul Matteo Salvini consideră că deschiderea de noi pieţe pentru companiile italiene şi antreprenorii italieni este fundamentală, însă trebuie realizată cu protejarea interesului naţional şi a securităţii naţionale. Semnarea Memorandumului de către Italia nu ar trebui să conducă la o colonizare din partea Chinei, susţine Salvini.

Însă nu doar reţelele 5G şi Huawei sunt avute în atenţie când este vorba de protejarea securităţii, pe fondul unei viitoare prezenţe sporite a Chinei în Peninsulă. Italia are baze NATO şi americane în Napoli şi Aviano, în regiunea Puglia şi insulele Sicilia şi Sardinia. La Niscemi, în Sicilia, există una dintre staţiile la sol ale sistemului de comunicaţii prin satelit MUOS (Mobile User Objective System), gestionat de Departamentul american al Apărării. Iar zona submarină exterioară oraşelor sicilieneTrapani, Mazara del Vallo şi Palermo este străbătută de fibra optică Flag Europe-Asia.

În acest context, serviciile secrete italiene au emis avertizări cu privire la China, precum şi referitoare la repercusiunile asupra relaţiei cu SUA. În ceea ce priveşte Huawei, Departamentul de Informaţii şi Securitate atrăgea atenţia, încă din 2012 şi 2014, cu rapoarte  înaintate autorităţilor italiene, asupra contractelor companiei chineze cu active strategice din Italia: Terna, Enel, Poste Italiane, Fastweb, Ferrovie dello Stato, Telecom.

Drumul mătăsii trece pe la poarta bazei NATO de la Sigonella

În februarie anul acesta, la Palatul Chigi / reşedinţa primului-ministru, şefii serviciilor - Gennaro Vecchione (Departamentul de Informaţii şi Securitate), Mario Parente (Agenţia de Informaţii şi Securitate Internă) şi Luciano Carta (Agenţia de Informaţii şi Securitate Externă) - au prezentat Raportul privind politica de informare în materie de securitate 2018. În vederea semnării preconizatului memorandum, prezenţa Chinei era privită ca aducătoare, cu siguranţă, de profituri, dar şi ca reprezentând o provocare pentru securitatea naţională şi agenda politică a Italiei.

Ce susţine raportul serviciilor secrete:

§  China şi-a reiterat capacitatea crescută de a afecta în profunzime redefinirea echilibrului mondial;

§  influenţa Chinei este în creştere atât în plan economic, cât şi geostrategic, iar proiectul Made in China 2025 şi iniţiativa Belt and Road sunt principalele instrumente pe care se bazează Beijingul în afirmarea sa în multiplele domenii în care, astăzi, se articulează, puterea modernă;

§  proiectele pe termen lung, parte a dialogului cu Beijingul, deschid Italiei noi perspective, dar comunitatea de informaţii este chemată să-şi îndeplinească atribuţiile de protejare a intereselor naţionale şi a securităţii.

Unul dintre cei mai vocali în ceea ce priveşte avertismentele cu privire la China este vicepreşedintele COPASIR, Adolfo Urso, care consideră că, odată cu semnarea memorandumului, există riscuri enorme ca Italia să fie supusă politicii imperiale chineze.

Senatorul Urso este de părere că, faţă de 2001, an în care a fost primită în Organizaţia Mondială a Comerţului, poziţia Chinei s-a schimbat: chinezii au devenit agresivi din punct de vedere politic şi competitivi din punct de vedere economic.

Adolfo Urso merge cu afirmaţiile şi mai departe, considerând că unele decizii de politică externă ale Italiei din ultima vreme (cum ar fi împiedicarea recunoaşterii europene a lui Juan Guaidó, liderul opoziţiei venezuelane faţă de dictatorul Maduro, al cărui regim este un aliat al Chinei) care par a fi adoptate pe marginea iraţionalului, demonstrează inconştienţa guvernului sau chiar prezenţa unei inteligenţe care impinge ţara către interese chineze. În opinia senatorului, Drumul Mătăsii, inclus în 2017 în statutul Partidului Comunist Chinez ca un obiectiv strategic, precum şi în preambulul Constituţiei, amendate în 2018, arată intenţia Beijingului de creare a unei alternative de alianţă globală faţă de cea occidentală. Memorandumul, important din punct de vedere al politicii externe, n-ar trebui tratat cu superficialitate de către guvernanţi, iar Italia nu trebuie să piardă ocazia de a deveni o naţiune-punte. Numai că podul nu trebuie să fie locul pe unde trec armatele care vin să colonizeze Europa. Sunt alte 40 sau 50 de acorduri secundare despre care nu se ştie nimic. Vă puteţi imagina ce înseamnă urechea chineză în interiorul infrastructurii italiene de telecomunicaţii? se întreabă Adolfo Urso. Până să primească senatorul italian răspuns la întrebare, primele două containere de portocalele roşii siciliene au fost expediate, deja, în China la începutul lunii martie, export salutat ca o cucerire de către guvernul de la Roma. 

Există, însă, multe îndoieli privind succesul respectivului acord comercial. Poate pentru că în China sunt deja portocale roşii. Sau pentru că un astfel de transport este dificil de realizat, iar Sicilia are deja piaţa asigurată pentru citrice în Italia şi Europa, mult peste posibilităţile de producţie. Sau poate pentru că portocalele siciliene se învecinează periculos de aproape cu baza NATO de la Sigonella.